God fysisk og psykisk helse

Alle innenfor - ingen utenfor!

Arendalshjelpa

Hva er tilbudet: Arendalshjelpa er en enkel vei inn til alle kommunens tjenester innen psykisk helse og rus. Den er for alle som bor i Arendal - barn, ungdom og voksne.  Du tar direkte kontakt på vår kontakttelefon, og da får du snakke med en fagperson. Du forteller litt om hva du strever med, og vi finner veien videre sammen med deg. Vi tilbyr både gruppetilbud og individuell oppfølging. Alt er gratis og du trenger ikke henvisning.
Kontakt:  Arendalshjelpa

Fysioterapi og ergoterapi for barn

Hva er tilbudet: Våre barnefysioterapeuter tilbyr undersøkelse og vurdering av henviste barn med igangsettelse av relevante tiltak, bassenggruppe for barn med spesielle behov og formidling av hjelpemidler.
Målgruppe: Barn fra 0 - 12 år
Kontakt: Fysio- og ergoterapitjenesten

Gravid og barselomsorg

Hva er tilbudet: Vi skal sikre at alle barn som fødes får en god start på livet. Vi tilbyr svangerskapskontroll, fødselsforberedende kurs (ca. 5 per år) og etterkontroll av barselkvinner. Førstegangsfødende får tilbud om hjemmebesøk innen 48 timer etter fødsel. Flergangsfødende får tilbud om hjemmebesøk etter behov.
Målgruppe: Gravide og barselkvinner med familie
Kontakt: Jordmortjenesten ved Arendal helsestasjon

Helsestasjon 0-5 år

Hva er tilbudet: Vi følger opp barnets vekst og trivsel, motorisk utvikling, ernæring, psykisk og fysisk helse, søvn, barns seksualitet, vold og overgrep, sjekker syn, hørsel og avdekker skjevutvikling. Vi tilbyr vaksinasjonsprogram og foreldreveiledning. Målet er å fremme gode sosiale og miljømessige forhold og forebygge sykdommer og skader. Barn og foreldre som ønsker og trenger tettere oppfølging, får et utvidet tilbud både fra helsestasjonen og andre velferdstjenester.
Målgruppe: Alle barn 0-5 år.
Kontakt: Arendal helsestasjon

Helsestasjon for ungdom

Hva er tilbudet: Drop-in tilbud for ungdom, åpent tirsdag på dagtid og onsdag ettermiddag. Vi tilbyr prevensjonsveiledning, testing og behandling av kjønnssykdommer, samtaler om fysisk og psykisk helse og legekonsultasjon.
Målgruppe: Ungdom opp til 24 år
Kontakt: Helsestasjon for ungdom

Frisklivsentralen

Hva er tilbudet: På Frisklivssentralen kan du få hjelp til å komme i gang med endring av vaner innen fysisk aktivitet, kosthold, søvn og tobakk. Vi har også kurs med fokus på lettere psykiske plager og hvordan få en bedre hverdag. Du kan ta direkte kontakt med oss på Frisklivssentralen. Vi tar også imot henvisninger fra lege, annet helsepersonell eller NAV.
Målgruppe: Voksne fra 18 - 67 år
Kontakt: Frisklivsentralen

Mestringskurs

Hva er tilbudet: Mestringskurs er åpne, ukentlige undervisninger om psykisk helse. Kursene for foreldre og omsorgspersoner vil gi veiledning og forslag til hvordan du kan være til hjelp for barn og styrke og endre samspillet med dem. Andre kurs vil ha fokus på hvordan du selv kan jobbe med hvordan du har det, både på innsiden og sammen med andre rundt deg. Kursene er åpne for alle og krever ingen påmelding. Det vil si at du kan stille på egne vegne eller på andres vegne som forelder, pårørende eller ansatt.
Se kursoversikt: Mestringskurs

Skolehelsetjenesten

Hva er tilbudet: Alle skoler i Arendal har en skolehelsetjeneste. Helsesykepleier har en åpen dør for alle elever og blir glad om du kommer innom for en prat. Helsesykepleier har taushetsplikt og tilbyr samtaler, veiledning, helseundersøkelser, vaksinering m.m.. Helsesykepleier hjelper deg å få kontakt med annet hjelpetilbud hvis du trenger det.
Målgruppe: Barn og unge i alder 6-16 år.
Kontakt: Skolehelsetjenesten. Du finner kontaktinfo på hjemmesiden til den enkelte skole

Tristhet, depresjon og selvmordstanker

Hva er tilbudet: Alle barn og unge kan ha dager hvor de er triste og syntes hverdagen er tung. Det er når følelsen påvirker livskvalitet og livsutfoldelse, at det er viktig å få hjelp. 1 av 5 opplever å være deprimert i en kortere eller lengre periode i løpet av livet. Når alt kjennes håpløst og mørkt, er det heller ikke uvanlig å få tanker om at livet ikke er verdt å leve. Blir tankene for påtrengende, er det viktig å søke profesjonell hjelp. Det første du bør gjøre er å kontakte fastlegen din eller Arendalshjelpa. Går du på skole kan du også snakke med helsesykepleier.
Kontakt: Arendalshjelpa
Les mer her: Depresjon og selvmordstanker