Høring om fremtidens skole
-
Bystyret vedtok 13. november endringer i skolestrukturen i Arendal kommune.
Vedtaket er på høring fra 27. november 2025 til 26. januar 2026.
Hvorfor høring?
Høringen skal gi alle mulighet til å komme med innspill til bystyrets vedtak. Høringen skal sikre at alle sider av saken er belyst.
Hva kan du gi innspill på?
Du kan sende innspill på bystyrets vedtak fra 13. november. Et innspill kan for eksempel være noe vedtaket ikke tar høyde for, ting du mener har blitt oversett eller noe du mener er feil eller upresist.
Hvordan sender du inn innspill?
Vi har laget et digitalt skjema for innspill. Vi ber alle som kan om å sende innspill digitalt.
Send inn høringsinnspill
Hvis du ikke kan sende digitalt innspill kan du sende det skriftlig til:
Arendal kommune, Postboks 123, 4891 Grimstad. Merk brevet med «Høringsinnspill - fremtidens skole».
Fristen for å sende inn innspill er 26. januar 2026.
Hva skjer med innspillene?
Alle innspill blir lagt ut på nettsiden slik at alle kan lese dem.
Innspillene blir lagt ut fortløpende i fulltekst med innsenders navn. Husk å ikke legg inn sensitiv informasjon i skjemaet.
Alle innspill blir lest og vurdert, og blir vedlegg til saken bystyret skal behandle i mars.
Hvis det kommer frem momenter i høringen som har betydning for hele eller deler av vedtaket, vil vi ta dette med i arbeidet med saken frem mot et bystyrevedtak i mars.
Høringsinnspill
Her kan du lese alle høringsinnspill. Innspillene blir lagt ut i fulltekst etter hvert som de kommer inn.
Innspill i denne kategorien blir lagt ut når de kommer inn til oss.
Innspill i denne kategorien blir lagt ut når de kommer inn til oss.
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-CECILIE NAOMIE NORDAHL OLSEN.pdf (PDF, 84 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-DOUAA AL HOUSSIN AL ZOUBI.pdf (PDF, 74 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-ANNA MARIT BLEIE ANDERSEN.pdf (PDF, 96 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-SAHARA ABDIRAHMAN MOHAMED.pdf (PDF, 75 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-BENEDICTE HAALAND LILLEAAS.pdf (PDF, 83 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-ELLEN MARGRETHE ANDREASSEN.pdf (PDF, 83 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-MALENE LYSELL JENSEN.pdf (PDF, 84 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-IULIIA IATSENKO.pdf (PDF, 79 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-HANNE IVY CACNIO FUGLEM.pdf (PDF, 75 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-JOHANNA STEINUNN ARNADOTTIR.pdf (PDF, 75 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-HANNE IVY CACNIO FUGLEM-2.pdf (PDF, 72 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-KRISTIAN SKOGHEIM PEDERSEN.pdf (PDF, 98 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-TINA-MARIE KAMNES.pdf (PDF, 77 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-BASSAM ALAWAD.pdf (PDF, 74 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-GRY ANETTE STOA.pdf (PDF, 81 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-ZENAH HABIB.pdf (PDF, 79 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-VETLE ØVERENG.pdf (PDF, 82 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-ISSE OMAR ABDI.pdf (PDF, 71 kB)
-
H-ringsinnspill---Fremtidens-skole-CAMILLA HVIDSTEN LILLEHOLT.pdf (PDF, 94 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-TROND EIVIND ELIASSEN.pdf (PDF, 75 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-ANDRÉ HOVLAND.pdf (PDF, 72 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-MARIE HAMMEREN.pdf (PDF, 74 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-FREDRIK FRYDENBORG-OLSEN.pdf (PDF, 74 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-YABIGE BIGIRL YANGOMA.pdf (PDF, 73 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-ILAZ HAXHA.pdf (PDF, 71 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-MADELEINE WENNEVOLD REIERSØLMOEN.pdf (PDF, 75 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-KRISTIN TANGEN.pdf (PDF, 76 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-LINN MADELEINE ULGENES.pdf (PDF, 79 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-HENRIETTE MOBERG LILLEGAARD.pdf (PDF, 74 kB)
-
Høringsinnspill---Fremtidens-skole-RIKKE WILLMANN NORBY.pdf (PDF, 75 kB)
Innspill i denne kategorien blir lagt ut når de kommer inn til oss.
Innspill i denne kategorien blir lagt ut når de kommer inn til oss.
Innspill i denne kategorien blir lagt ut når de kommer inn til oss.
Bystyrets vedtak - ny skolestruktur
I bystyret 13. november 2025 ble det vedtatt en ny skolestruktur. Vedtaket skal nå ut på høring. Informasjon om høringsprosess og frist for å komme med innspill blir lagt ut på denne siden.
Bystyrets vedtak
-
Det vedtas å gjennomføre Fremtidens skole del 1 (med justeringer) - høst 2026:
- Eydehavn og Nesheim skoler legges ned og elevene flyttes til Stuenes og Myra skole.
- Hove læringsarena legges ned i dagens lokasjon. Vi ber om en sak om videreføring av tilbudet på annen lokasjon.
- Strømmen skole legges ned og elevene fordeles mellom Stinta, Hisøy og Asdal skoler. Barnehagen berøres ikke.
- Kretsgrensene mellom Hisøy og Nedenes skoler justeres for jevn elevfordeling.
- Mulige gevinstuttak med å samordne administrative ressurser mellom skolene skal vurderes løpene.
Det vedtas å gjennomføre Fremtidens skole del 2 - høst 2027:
- Moltemyr skole legges ned.
- Birkenlund etableres som ren ungdomsskole med elever fra Birkenlund, Stinta og Moltemyr skoler.
- Stinta skole etableres som en ren barneskole.
- Barneskoleelevene fra Birkenlund og Moltemyr skoler fordeles på Stinta og Myra skoler.
- Etter gjennomført del 1 og del 2 ber vi om en evaluering av gjennomføringen av strukturendringene samt en vurdering av ytterligere behov for justeringer.
Videre foreslås følgende tilleggsforslag:
- Bystyret ber kommunedirektøren gå i drøftinger med FAU Nesheim på bakgrunn av informasjonen som ble sendt til kommunedirektøren 13.11.25, om alternative løsninger og kostnader knyttet til investeringer og drift ved Nesheim skole. Kommunedirektøren kommer så raskt som mulig tilbake til bystyret med skriftlig informasjon om resultatet, slik at dette kan brukes som grunnlag ved behandlingen av HØP 2026–2029.
- Ungdomsskolestruktur i vest utredes innen 01.01.2027.
- Individuell tilpasset opplæring (ITO) i skolene skal ikke ligge høyere enn gjennomsnittet for sammenlignbare kommuner (KOSTRA gruppe 11)
- Alle elever i Arendalskolen skal sikres en trygg skolevei.
- Det settes krav til gjenbruk av skolebygg som er i god bygningsmessig stand, med følgende føringer:
- Ellengård aktivitetssenter, eventuelt et nytt ressurssenter i øst, vurderes lagt til skolebygget på Eydehavn skole. Vi ber om egen sak om dette.
- Alle gjeldende leieavtaler med økonomisk gevinst (Arendal voksenopplæring, PPT, Barnevernet, helsestasjon m.fl.) sies opp og flyttes inn i eksisterende kommunale formålsbygg.
- Skolebygg som ikke kan brukes til andre kommunale tjenester selges.
- Det søkes om et Områdeløft (statlig ordning) for Nyli-området. Et områdeløft er en metode for å forbedre levekårene i et nabolag gjennom en kombinasjon av fysiske og sosiale tiltak. Det involverer et samarbeid mellom beboere, lokale organisasjoner, kommunen og næringslivet for å skape et bedre nærmiljø, og er et verktøy som brukes for å styrke levekårsutsatte områder.
- I høringesrunden ber vi spesielt om tilbakemeldinger på skolenes utearealer, trafikkavvikling, sikker skolevei, kroppøvningslokaler og boligstruktur i sentrum.
- Bystyret ber administrasjonen sørge for at sammenslåingsprosessene i skolestrukturen følges tett opp av pedagoger og fagmiljøene, og med særlig vekt på å styrke begynneropplæringen på 1 - 4. trinn med fokus på 2 lærersystem.
- Bystyret ber om at privat/friskolene inngår i den samlede planleggingen av kapasitet og skolestruktur i Arendal kommune.
- Bystyret vedtar at kommunale skolebygg som avhendes ikke kan selges til aktører som planlegger eller driver friskole/privatskolevirksomhet. Ved salg av tidligere skoleeiendommer skal det tas inn klausul i salgsavtalen som sikrer at eiendommen ikke brukes til etablering av friskole/privatskoleformål.
- Bystyret ber kommunedirektøren etablere et pilotprosjekt inspirert av «Lekende lett skolestart» i Tønsberg, der barnestyrt lek og uteskole utgjør en vesentlig del av undervisningen på 1. trinn. Skolene som sammenslås fra skoleåret 2026/2027 blir piloter som utvikler et lokalt rammeverk for lek, sosial kompetanse og faglig læring. Prosjektet skal evalueres etter fem skoleår med vekt på trivsel, læringsutbytte og overgang mellom barnehage og skole.
Kart over ny skolestruktur
-
Fortellingskartet “Fremtidens skole” viser dagens skoler og hvilke endringer som skjer i ny skolestruktur. Kartet er delt inn i områdene øst, sentrum, vest. og Trømøy,
Gå til fortellingskartet Fremtidens skole
Dokumenter i saken
Ofte stilte spørsmål
Her finner du svar på spørsmål mange har stilt om arbeidet med ny skolestruktur i Arendal kommune. Noen av spørsmålene vi har fått kan vi først svare på når bystyret har gjort et vedtak og vi har utredet videre.
Flere har sendt inn lignende spørsmål. For å gjøre det lettere å finne fram, har vi samlet spørsmål og svar under ulike tema.
Alternative skolepakker
Bakgrunn, behov og mål
Arendal kommune har færre elever enn før, og antallet vil fortsette å gå ned i minst 10–15 år. Skolene er bygget for flere elever enn vi har i dag, og mange bygg står delvis tomme.
For å bruke pengene riktig, må klassene fylles opp. Hvis vi beholder dagens struktur, kan det føre til kutt som gir færre lærere og mindre støtte til elevene. Kommunen vil ikke fremover klare å oppfylle kravet til lovpålagt lærertetthet uten å gjøre endringer.
Hovedgrunnen er færre elever i tiden som kommer, og som eksempel kan det nevnes at Stuenes skole har 60 % ledig kapasitet. Det er et stort ønske om å sikre god kvalitet, sterke fagmiljøer og et likeverdig tilbud til alle elever. Hvis vi beholder alle skolene, blir kostnaden per elev høyere. Ved å slå sammen eller legge ned skoler kan vi:
- Bruke mer penger på undervisning og støtte i klasserommet.
- Bruke skolebyggene mer effektivt.
- Styrke fagmiljøene og gjøre det lettere å rekruttere.
- Unngå store vedlikeholdskostnader.
Kommunen gjennomfører mange kutt også utenom skole. Likevel er det slik at vi må gjøre endringer i skolestrukturen for å få økonomien på rett kjøl i tiden fremover.
Målet er todelt - sikre god kvalitet i skolene fremover samt ha en sunn og bærekraftig økonomi. Uten endringer vil penger som burde gått til undervisning og støtte, bli brukt på tomme skolebygg. Ved å redusere utgifter til bygg og administrasjon, kan vi bruke mer på lærere og læring.
- Prognosene viser at det blir rundt 900 færre elever i Arendal de neste 10–15 årene.
- Når elevtallet synker, får kommunen lavere statlige overføringer, fordi inntektene følger antall barn i skolepliktig alder.
- Samtidig består mange av kostnadene, som drift, vedlikehold og administrasjon, uavhengig av hvor mange elever det er ved den enkelte skole.
- Hvis man beholder alle skolene, blir kostnaden per elev stadig høyere, og mindre penger går til undervisning og oppfølging av elever.
- Skolepakke 1 foreslår derfor å samle elever ved færre skoler – Eydehavn, Nesheim, Moltemyr og Sandnes foreslås lagt ned – slik at mer av ressursene kan brukes på læring, kvalitet og lærertetthet i stedet for bygg og drift.
Økonomi og prioriteringer
- Driftsbudsjett: Dekker løpende utgifter som lønn og vedlikehold.
- Investeringsbudsjett: Brukes til større investeringer, for eksempel oppgradering av bygg.
Hvis vi beholder skolene, må vi investere i oppgraderinger. Det gir kostnader som belaster driftsbudsjettet, noe som igjen gir mindre penger til læring.
Det skjer samtidig. Færre skoler betyr færre rektorer, ledere og merkantile stillinger.
Trygghet, skolevei og transport
Kommunen følger loven og skal sikre trygg skolevei for alle, enten det er til fots, sykkel eller via buss/drosje. For å sikre trygg skolevei er det innført diverse tiltak:
- Hjertesoner
- Trygg av- og påstigning
Alle elever som har rett til skyss, vil få det. Nasjonale skyssregler sier at alle elever på 1. trinn som bor mer enn 2 km fra skolen har rett til gratis skyss, det samme gjelder for elever på 2.-10. trinn som bor mer enn 4 km fra skolen. Alle som har særlig farlig eller vanskelig skolevei, har rett til gratis skyss.
Behovet for skoleskyss vil øke noe uansett hvilken løsning som velges. Kommunen vil samarbeide med fylkeskommunen, politi og trafikksikkerhetsutvalg for å sikre trygge løsninger for trafikken.
Kommunen samarbeider med relevante aktører for å sikre best mulig trafikksikkerhet for alle elever.
Barnas trivsel og psykiske helse
Trygghet handler om relasjoner, ikke skolestørrelse. Overgang til ny skole må planlegges godt, spesielt for de yngste og mest sårbare barna. Det er også viktig for barna at foresatte gir dem korrekt og betryggende informasjon.
Selv om barna samles på færre skoler, vil det ikke bli veldig store klasser på noen av skolene. For at barna skal bli sett og få hjelp må man sørge for god og tydelig klasseledelse, uavhengig av skolestørrelse.
Nei. Omfanget av mobbing henger ikke sammen med skolestørrelse, men blant annet med kvaliteten på arbeidet som gjøres med skolemiljøet.
Sårbare elever skal ivaretas uavhengig av skolestørrelse. For å skape trygghet ved skolebytte er følgende tiltak viktige:
- Tett oppfølging og ekstra støttepersoner i overgangsperioden
- God tilgang til PPT og skolehelsetjeneste
- Personale som lytter, samarbeider og følger opp tett
- Tverrfaglig samarbeid rundt eleven
Noen elever kan oppleve små skoler som tryggere. For å ivareta disse må det legges vekt på trygghet, relasjoner og forutsigbarhet også i større skolemiljøer, med tidlige og målrettede tiltak.
Kvalitet og faglig tilbud
Det handler om hvordan skolen drives, ikke størrelsen.
Viktige faktorer er:
- Undervisningskvalitet
- Skoleledelse
- Samarbeid med hjemmet
Det betyr at ansatte samarbeider, deler kunnskap og utvikler undervisningen sammen. Større skoler gir bedre grunnlag for dette.
- Hove læringsarena avvikles fra høsten 2026. Elevene får tilbud ved nærskolen.
- Lunderød skole og ressurssenter vurderes senere, etter ny skolestruktur er vedtatt.
Oppfølging handler om lærerkompetanse og læringsmiljø, ikke klassestørrelse. Det er heller ikke gitt at det blir store klasser på de nye skolene. Det vi vet er at ved å bruke mindre på bygg, kan vi bruke mer på læring og støtte.
Nærmiljø og fremtidig bruk av skolebygg
Skolen skaper tilhørighet og fellesskap, og en nedleggelse kan oppleves vanskelig. Lokalmiljøet kan miste et naturlig samlingspunkt, og det kan på sikt påvirke både bosetting og engasjement. Samtidig finnes det muligheter for å bevare fellesskapet – for eksempel ved å bruke skolebygget til fritidstilbud eller møteplass for lag og foreninger. Lokale arrangementer og samarbeid mellom innbyggere og frivillige kan også bidra til å holde bygda levende.
Det er Arendal eiendom som skal utrede eventuell ombruk eller salg av skolebygg.
Tidslinje
26. mars 2026: bystyremøte
Politisk behandling og endelig vedtak.
Mars 2026
- Saksfremlegget blir behandlet i råd og utvalg.
- Videre arbeid og justering av saksfremlegg.
Februar 2026
- Vi leser og behandler alle høringsinnspill.
- Arbeid med saksfremlegg og forslag til forskrift. Saksfremlegget skal behandles i råd og utvalg.
Januar 2026
- 26. januar er det høringsfrist for høring av bystyrets vedtak om Fremtidens skole.
- Dialogmøter med FAU, skolemiljøutvalg (SMU) og tillitsvalgte/verneombud ved skoler som er berørt.
- Arbeid med saksfremlegget.
Desember 2025
- Medvirkningsprosesser på skolene. Det kommer mer informasjon om hvordan dette skal bli gjennomført.
- Dialogmøter med FAU, skolemiljøutvalg (SMU) og tillitsvalgte/verneombud ved skoler som blir berørt.
- Arbeid med saksfremlegget.
Høring om Fremtidens skole
Høring etter bystyrets vedtak om skolestruktur
Det blir en høring etter bystyrets vedtak 13. november. Høringen vil være åpen i 8 uker.
Les om høringen og send ditt innspill
Vi sender ut informasjon til skoler, elevråd, FAU'er og alle foreldre om høringen. Alle som ønsker det kan sende inn innspill.
Høring om skolekretsgrenser
Vi jobber med en sak om skolekretsgrenser basert på bystyrets vedtak. Det blir lagt ut informasjon om dette når saken er klar. Forslaget blir sendt ut på høring i 6 uker.
26. november: Arendal kommunale foreldreutvalg (AKFU) arrangerte dialogmøte
Slik var invitasjonen til møtet
Arendal kommunale foreldreutvalg (AKFU) inviterer alle FAU-medlemmer og andre engasjerte foreldre med barn i Arendals barnehager og skoler til dialogmøte.
I møtet vil kommunalsjef for oppvekst og utdanning Anne Grete Ødegården legge frem kommunedirektørens vurderinger knyttet til saken, og redegjøre for bystyrets vedtak før høring. Etter presentasjonen vil vi ha en dialog med kommunalsjefen basert på spørsmål og innspill som har kommet inn til AKFU i forkant og underveis under arrangementet.
- Kl. 18.30: Dørene åpner
- Kl. 19.00: Programmet starter. Kommunalsjef for oppvekst Anne Grete Ødegården og ordfører Robert C. Nordli forteller om kommunedirektørens forslag og bystyrets vedtak 13. november. Vi ser på forskjellen i disse to, og hva det innebærer. De svarer på spørsmål som har kommet inn.
- Kl. 20.00: Pause
- Kl. 20.15: Kommunalsjef Anne Grete Ødegården redegjør for bakgrunnen for sak om Fremtidens skole og hvordan administrasjonen ser på veien videre. Hun svarer også på eventuelle spørsmål som ikke er besvart i første bolk.
- Kl. 20.45: Kommuneoverlege Gjertrud Borchmann om vår påvirkningskraft som foreldre og hvordan vi kan hjelpe barna våre i endringene som ligger foran.
- Kl. 21.00: Program ferdig.
Invitasjonen var også lagt ut på AKFU sin nettside og på et Facebookarrangement.
Etter bystyremøtet
- Administrasjonen jobber med å følge opp bystyrets vedtak.
- Innledende drøftinger med ansatte om prosess og medvirkning.
17. november: Møte med FAU ved Nesheim skole
I bystyrets behandling av sak 125/2025 «Fremtidens skole» ble det vedtatt at kommunedirektøren skulle gå i drøftinger med FAU ved Nesheim skole. Formålet var å vurdere alternative løsninger og kostnader knyttet til investeringer og drift, basert på informasjon oversendt fra FAU den 13.11.2025.
Møtedeltakere
Møtet var mandag 17.11.2025 kl. 09:00. Disse var med på møtet:
- John Peder Johnsen, FAU-leder Nesheim skole
- Karl Axel Moen, skolesjef
- Ragnar Pedersen Bakken, konstituert kommunalsjef Arendal eiendom
Les referat fra møtet (PDF, 254 kB)
13. november 2025 - vedtak i Arendal bystyre
Arendal bystyre behandlet sak om skolestruktur i møtet 13. november 2025.
Les vedtaket her
6. november: Oppvekst- og kulturutvalget
Saken ble behandlet i oppvekst- og kulturutvalget.
30. oktober 2025: Administrasjonsutvalget og formannsskapet
Saken ble behandlet i administrasjonsutvalget og formannsskapet.
29. oktober: Arbeidsmiljøutvalget og flerkulturelt råd
Saken ble behandlet i arbeidsmiljøutvalget og flerkulturelt råd.
28. oktober 2025: Ungdommens bystyre og rådet for personer med funksjonsnedsettelse
Saken ble behandlet ungdommens bystyre og rådet for personer med funksjonsnedsettelse.
Våren 2025 - spørreundersøkelse
Våren 2025 ble det gjennomført en spørreundersøkelse om skolestruktur og skoletilbud i fremtiden. Det kom inn 582 svar.
Du kan lese mer om spørsmålene og svarene i kap. 6 i dokumentet Fremtidens skole - hoveddokument (PDF, 3 MB).
27. mars 2025 - bystyret ba om en helhetlig plan for Fremtidens skole
Bystyret tok administrasjonens svar på 8 av 11 punkter til orientering.
Bystyret fattet vedtak om at det skal lages en helhetlig plan for fremtidige skolestrukturen i Arendal.
Les sakens dokumenter.
14. november 2024 - bystyret ber om videre utredninger
Bystyret vedtok videre utredning for å sikre god prosess videre.
Les saksdokumentene her.
Om Fremtidens skole
Elevnedgang og økonomiske utfordringer
Færre elever gir behov for ny skolestruktur i Arendal.
Antallet barn og unge i Arendal synker og prognosene viser en stor nedgang i elevtallet de neste 10-15 årene. Samtidig står kommunen i en krevende økonomisk situasjon.
Dagens skolestruktur er tilpasset langt høyere elevtall, og de fleste skolene har en betydelig overkapasitet. Det betyr at kommunens ressurser er spredt på mange lokasjoner og vi drifter og vedlikeholder skolebygg som delvis står tomme.
Vårt mål
Målet for Arendal kommune er at alle barn skal ha det bra i barnehage, skole, hjemme og på fritiden. For å sikre en god oppvekst for alle barn i Arendalsskolen, må skolestrukturen tilpasses færre barn i tiden fremover.
Ved å endre skolestrukturen og fylle opp klassene vil man styrke fagmiljøene, opprettholde god kvalitet i opplæringen og tilby et godt og likeverdig tilbud for alle elever.
Arendal bystyre har bedt administrasjonen utarbeide en plan for en økonomisk bærekraftig og helhetlig skolestruktur.
Barnets beste og medvirkning
Barnets beste står sentralt i all planlegging. Endringene i skolestruktur påvirker mange barn og familier og det er særlig viktig å vurdere hvordan tiltakene virker på elevenes læring, trivsel og tilhørighet – både på kort og lang sikt. Arbeidet skal sikre at alle barn får et trygt og inkluderende læringsmiljø, uavhengig av hvilken skole de går på. Kommunen vil legge til rette for ekstra støtte i overgangsperiodene, fadderordninger, tett samarbeid mellom skolene, elever og foresatt. Sårbare grupper og deres behov blir spesielt ivaretatt, og det legges vekt på å sikre trygge skoleveier og gode fritidstilbud i nærmiljøene.
I den videre utredningen skal alle berørte elever, foresatte og ansatte involveres på en god måte. Dette skjer gjennom åpne høringer og dialogmøter.