Prisene for byggesak er vedtatt av bystyret 13. desember 2023. Prisene kalles også gebyrregulativet.
Ramme for gebyrberegning:
Bygg og reguleringsplaner leverer tjenester både innenfor og utenfor det som omfattes av kommuneloven §15-1 og selvkostforskriften. Der hvor tjenestene faller innenfor regelverket praktiseres gebyrberegning etter selvkost. Se nærmere beskrivelse under hvert område.
Byggesaksgebyrer
Kapittel A - Alminnelige bestemmelser/opplysninger
A 0 Hjemmelsgrunnlag
Gebyrregulativ er en lokal forskrift etter forvaltningsloven kapittel (kap.) 7 vedtatt av Arendal bystyre med hjemmel i lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven (pbl.)) § 33-1.
Gebyrregulativet trer i kraft fra 5. februar 2024 og gjelder for alle søknader som kommunen mottar etter denne datoen.
Tjenester som kommunen leverer relatert til byggesaksbehandling, herunder innregistrering, føring i lovpålagte registre/statistikker, fakturering, kontorhold m. m avregnes etter selvkost.
Vurdering av en klage før den går til klagebehandling hos Statsforvalteren, og veiledning etter forvaltningsloven før en sak er kommet til behandling omfattes ikke av selvkostprinsippet.
A 1 Betaling
Den som får utført tjenester etter dette regulativ skal betale gebyr etter satser og retningslinjer som fremgår av regulativet. Gebyrkravet rettes mot tiltakshaver. Faktura utsendes når vedtak fattes.
Gebyr skal være betalt innen 30 dager regnet fra fakturadato. Ved for sen betaling kreves purregebyr på 10 % av inkassosatsen. Må det purres flere ganger, kreves det i tillegg til purregebyr, morarente (forsinkelsesrente) i samsvar med lov om renter.
Dersom det er betalt for mye gebyr tilbakebetales dette. Det utbetales rente 3 % for tidsrommet fra kommunens vedtaksdato til det tidspunkt gebyret tilbakebetales.
Alle priser er oppgitt i norske kroner.
Omsetning av tjenester som ledd i offentlig myndighetsutøvelse er unntatt fra merverdiavgift (merverdiavgiftsloven § 3-9, 1.ledd).
A 2 Annet
Bystyret kan vedta endringer i satsene/justeringer i regulativet ved den årlige budsjettbehandlingen eller ved budsjettendringer.
17 % av gebyrinntektene avsettes til tilsyn.
I saker der kommunen rekvirerer sakkyndig bistand for gjennomføring av tilsyn kan kommunen kreve dekning av faktiske utgifter. Utgiftene belastes tiltakshaver.
Makspris pr. mottatt sak er kr 250 000,- .
A 3 Utregningsgrunnlag
Satsene angir bruksareal (BRA) som definert i norsk standard (NS 3940). Dersom det søkes om flere bygninger i samme søknad skal bruksarealet summeres. Med mindre annet er angitt vil tiltak som ikke har målbart nytt/endret bruksareal etter NS3940 betale beløp som for 0 m2. Dette gjelder f.eks. søknader om kun riving. Bruksareal rundes ned til helt tall (f.eks. 9.9 m2 =9 m2).
Dersom delingssak og byggesak fremmes i samme søknad skal det betales gebyr både etter kap. B og kap. C.
Dersom det også behandles søknad om dispensasjon i tillegg til behandling etter kap. B og C, påløper det i tillegg gebyr for dette jf. kap. D.
Dersom byggesak og reguleringsplan behandles sammen jfr. pbl § 12-15 betales gebyr etter kap. B i tillegg til gebyr for behandling av reguleringsplan.
Kapittel B - Byggesaker (behandling av søknader etter pbl §§ 20-3, 20-4)
B 2 Behandlinger av søknader etter pbl. § 20-1/§§ 20-3 og 20-4
Alle søknader betaler etter satsene i B3.
Reduksjoner fra B3 og maks satser for særskilte angitt tiltak som fremmes i egne søknader fremgår her:
B 3 Arealsats
B 4 Særskilte søknader
Kapittel C - Delingssaker (behandling av søknader etter pbl § 20-4, d)
Dersom det sammen med delingssaken også behandles søknad om dispensasjon, påløper det i tillegg gebyr for dette, jf. kap. D. Dersom delingssak og byggesak fremmes i samme søknad skal det betales gebyr både etter kap. B og C.
Kapittel D – Dispensasjon (behandling av dispensasjon jf. pbl § 19-2)
Dersom der er søkt om dispensasjon fra flere bestemmelser skal det kun tas gebyr for den dyreste.