Depresjon

1 av 5

Omtrent 20% av befolkningen opplever å være deprimert i en kortere eller lengre periode i løpet av livet. Depresjon går ikke nødvendigvis over av seg selv.

Hvordan behandler man depresjon?

Det finnes god behandling for depresjon! Snakk med fastlegen din for å få råd om hva du kan gjøre. Sammen finner dere ut hvilken hjelp som er riktig for deg. Kanskje er det nok med noen samtaler med fastlegen du allerede kjenner? Noen med en mildere form for depresjon kan komme gjennom det med egeninnsats, lavterskeltilbud i kommunen og støtte fra pårørende og venner. Bor du i Arendal kommune kan du ringe Arendalshjelpa - et felles telefonnummer som er veien inn til kommunens tjenester

Er depresjonen mer alvorlig, kan du bli henvist til psykolog eller psykiater som gjennom samtaleterapi vil hjelpe deg til å få det bedre. Det finnes mange behandlingsmuligheter, alt fra samtaleterapi til bruk av antidepressive medisiner. Mange med depresjon får det bedre etter tre til seks måneder med behandling. Noen kan også ha god nytte av nettbaserte tilbud dersom man har store livsbelastninger i livet. Du finner også flere selvhjelpskurs på nettsiden til NHI (Norsk helseinformatikk).

Hva er depresjon?

Depresjon er ikke det samme som å føle seg nedfor eller trist. Depresjon er heller ikke tegn på personlig svakhet, men en lidelse man ikke kommer seg ut av bare ved å «skjerpe seg». Depresjon er ofte kombinert med angst og kan utløses av  belastninger over tid, som f.eks. problemer i samlivet/samlivsbrudd, økonomiske vanskeligheter eller problemer på jobben. For noen kan depresjon komme helt uventet uten en klar årsak. Depresjon påvirker hverdagen.

Her er noen vanlige tegn på depresjon:

• Tristhet og nedstemthet (det meste av tiden)
  • Manglende interesse og glede
  • Følelse av håpløshet
  • Konsentrasjonsvansker
  • Negative tanker og grubling
  • Skyldfølelse
  • Selvmordstanker
  • Sover lite eller for mye
  • Endret matlyst
  • Irritabilitet og sinne
  • Uro og rastløshet

Tenker du på om du kan ha en depresjon?

Det første skrittet er å kontakte fastlegen som kan vurdere om du har tegn på depresjon og hvilken behandling som kan være til hjelp. Ønsker du å lese mer om depresjon kan du gjøre det her.

Noen som har depresjon kan også få tanker om å ta livet sitt.

Har du selvmordstanker, er det viktig å vite at du ikke er alene om å ha det slik. Husk at det er mange som kan og vil hjelpe deg. Gi andre en mulighet til å hjelpe deg ved å fortelle dem hvordan du har det. Les mer om selvmordstanker her.

Referanse: helsenorge.no