Har du selvmordstanker?

Råd til deg som har selvmordstanker

Dersom du tenker at livet ikke lenger er til å holde ut, gi noen en sjanse til å forstå hvordan du har det. Å snakke om det kan være det første skrittet på veien for å få det bedre.

Ta selvmordstanker på alvor

Når alt kjennes håpløst og mørkt, er det ikke uvanlig å få tanker om at livet ikke er verdt å leve. Selvmordstanker kan komme i forbindelse med livsbelastninger, som ved samlivsbrudd, konflikt, sykdom, utfordringer på jobben eller ved psykiske vansker som depresjon. Blir tankene for påtrengende, er det viktig å søke profesjonell hjelp.

Å snakke om det er å gjøre noe med det

Det kan være vanskelig å snakke om selvmordstanker med andre. Du kan føle deg svak og være redd for hva andre skal synes om deg. Mange vil helst klare seg selv, og kjenner på skam over å trenge hjelp fra andre når vonde tanker og følelser oppstår. Situasjonen kan oppleves fastlåst, og det kan være vanskelig å se løsninger.

Allikevel, hvis du kommer over terskelen, og snakker med en du stoler på, kan du få hjelp til å se løsninger. Å snakke om det er å gjøre noe med det, og det er det første skrittet for å gå løs på problemene. Du hjelper deg selv om du tillater at andre får hjelpe deg.

Hvem kan du snakke med?

Er det noen du har tillit til? Snakk med en du stoler på, for eksempel et familiemedlem, en nær venn eller fastlegen, helsesykepleier, lærer, imam eller prest.

Forslag til hva du kan si

Er du usikker på hvordan du skal starte samtalen kan du bruke noen av tipsene under:

• «Jeg har hatt det tøft i det siste, jeg har tenkt på om livet er verdt å leve.»
  • «Bekymringene har toppet seg. Jeg har vanskelig for å se hvordan jeg kan finne løsninger. Jeg tenker at jeg ikke orker å leve lenger slik jeg har det.»
  • «Jeg føler meg som en belastning og at alt er min skyld. Jeg skammer meg og tenker det hadde vært bedre for alle om jeg ikke var her lenger.»
  • «Jeg kjenner på at jeg ikke strekker til og har tanker om å ta livet mitt.»
  • «Jeg har hatt det tøft den siste tida og har begynt å få selvmordstanker.»

Hvordan skaffer du hjelp?

Det finnes mange steder å få hjelp og god behandling. Hvor akutt er situasjonen? Det har betydning for hvem du skal kontakte.

Ring 113 hvis det er fare for liv

Opplever du at det er en fare for at du kommer til å skade deg selv eller ta livet ditt, skal du alltid ringe 113. Nødetaten vil hjelpe deg i en slik akutt situasjon og vil bistå deg slik at du får videre hjelp.

Akutte, men ikke livstruende situasjoner

Kontakt fastlegen

Fastlegen din har en øyeblikkelig-hjelp-funksjon på dagtid. Fastlegen kan gi deg råd og informasjon om ulike hjelpetilbud der du bor. Ved behov, kan fastlegen ta kontakt med og sende henvisning til psykolog eller annen behandling i kommunen eller i spesialisthelsetjenesten.

Lokal legevakt

Når problemet ikke er livstruende, men heller ikke kan vente til du får kontakt med fastlegen i åpningstiden, ring lokal legevakt på telefon 116 117.

På legevakten får du kontakt med helsepersonell som er trent på å vurdere alvorlighet og hastegrad på situasjonen. Legevakten har også oversikt over andre relevante tjenester i kommunen som kan hjelpe deg.

Øvrige tjenester der du kan få hjelp

Noen ganger kan det være behov for å få hjelp fra spesialisthelsetjenesten. Fastlegen og kommunens psykolog kan henvise deg til barne- og ungdomspsykiatrisk klinikk (BUP) eller distriktspsykiatrisk senter (DPS) hvis det er behov for det.

Trenger du noen å snakke med?

Det finnes flere hjelpetelefoner, chat-tjenester og støttegrupper der du kan dele tanker og følelser helt anonymt, og få støtte, råd og veiledning.

Mental Helse: 116 123
Kirkens SOS: 22 40 00 40

For barn og unge:

Alarmtelefonen for barn og unge: 116 111
Kors på halsen (drevet av Røde Kors): 800 333 21

Her finner du flere hjelpetelefoner, chat-tjenester og støttegrupper som kan være til hjelp når du har det vanskelig.

Referanse: helsenorge.no