Ofte stilte spørsmålMange lurer på mye rundt endringen av skolestruktur. Noen av spørsmålene vi har fått kan vi først svare på når vi har utredet videre. Her finner du svar på spørsmål vi har fått. Har du andre spørsmål? En liten tekst eller veiviser om hva vi, hvem hvordan. Alternative skolepakker Svar på forslag til skolepakker Folkevalgte har fått tilsendt et dokument med tilleggsinformasjon. Dette har de fått på bakgrunn av spørsmål de har stilt. Les dokumentet med spørsmål og svar (PDF, 256 kB) Bakgrunn, behov og målHvorfor må noe endres nå?Arendal kommune har færre elever enn før, og antallet vil fortsette å gå ned i minst 10–15 år. Skolene er bygget for flere elever enn vi har i dag, og mange bygg står delvis tomme.For å bruke pengene riktig, må klassene fylles opp. Hvis vi beholder dagens struktur, kan det føre til kutt som gir færre lærere og mindre støtte til elevene. Kommunen vil ikke fremover klare å oppfylle kravet til lovpålagt lærertetthet uten å gjøre endringer.Hvorfor er det foreslått å slå sammen eller legge ned skoler?Hovedgrunnen er færre elever i tiden som kommer, og som eksempel kan det nevnes at Stuenes skole har 60 % ledig kapasitet. Det er et stort ønske om å sikre god kvalitet, sterke fagmiljøer og et likeverdig tilbud til alle elever. Hvis vi beholder alle skolene, blir kostnaden per elev høyere. Ved å slå sammen eller legge ned skoler kan vi:Bruke mer penger på undervisning og støtte i klasserommet.Bruke skolebyggene mer effektivt.Styrke fagmiljøene og gjøre det lettere å rekruttere.Unngå store vedlikeholdskostnader.Kan kommunen kutte andre steder enn i skolen?Kommunen gjennomfører mange kutt også utenom skole. Likevel er det slik at vi må gjøre endringer i skolestrukturen for å få økonomien på rett kjøl i tiden fremover.Er dette bare for å spare penger?Målet er todelt - sikre god kvalitet i skolene fremover samt ha en sunn og bærekraftig økonomi. Uten endringer vil penger som burde gått til undervisning og støtte, bli brukt på tomme skolebygg. Ved å redusere utgifter til bygg og administrasjon, kan vi bruke mer på lærere og læring. Hvordan henger forslagene sammen med færre elever og økonomi?Prognosene viser at det blir rundt 900 færre elever i Arendal de neste 10–15 årene.Når elevtallet synker, får kommunen lavere statlige overføringer, fordi inntektene følger antall barn i skolepliktig alder. Samtidig består mange av kostnadene, som drift, vedlikehold og administrasjon, uavhengig av hvor mange elever det er ved den enkelte skole. Hvis man beholder alle skolene, blir kostnaden per elev stadig høyere, og mindre penger går til undervisning og oppfølging av elever. Skolepakke 1 foreslår derfor å samle elever ved færre skoler – Eydehavn, Nesheim, Moltemyr og Sandnes foreslås lagt ned – slik at mer av ressursene kan brukes på læring, kvalitet og lærertetthet i stedet for bygg og drift. Økonomi og prioriteringerHvordan har man beregnet den økonomiske konsekvensen av forslaget?Besparelsene i pakke 1-4 er beregnet ut fra dagens skolestruktur og basert på budsjett 2026. Se excelark som viser økonomisk beregning (XLSX, 317 kB)Hva er forskjellen på drifts- og investeringsbudsjett?Driftsbudsjett: Dekker løpende utgifter som lønn og vedlikehold.Investeringsbudsjett: Brukes til større investeringer, for eksempel oppgradering av bygg. Hvordan påvirker investeringer i bygg økonomien på sikt?Hvis vi beholder skolene, må vi investere i oppgraderinger. Det gir kostnader som belaster driftsbudsjettet, noe som igjen gir mindre penger til læring.Hvorfor kuttes det ikke i ledelse og administrasjon først?Det skjer samtidig. Færre skoler betyr færre rektorer, ledere og merkantile stillinger. Trygghet, skolevei og transportHvordan skal barna komme seg trygt til skolen?Kommunen følger loven og skal sikre trygg skolevei for alle, enten det er til fots, sykkel eller via buss/drosje. For å sikre trygg skolevei er det innført diverse tiltak:HjertesonerTrygg av- og påstigningBlir det skoleskyss for de minste?Alle elever som har rett til skyss, vil få det. Nasjonale skyssregler sier at alle elever på 1. trinn som bor mer enn 2 km fra skolen har rett til gratis skyss, det samme gjelder for elever på 2.-10. trinn som bor mer enn 4 km fra skolen. Alle som har særlig farlig eller vanskelig skolevei, har rett til gratis skyss.Hva med trafikken i sentrum?Behovet for skoleskyss vil øke noe uansett hvilken løsning som velges. Kommunen vil samarbeide med fylkeskommunen, politi og trafikksikkerhetsutvalg for å sikre trygge løsninger for trafikken. Samarbeider kommunen med fylket om trafikksikring?Kommunen samarbeider med relevante aktører for å sikre best mulig trafikksikkerhet for alle elever. Barnas trivsel og psykiske helseMister barna tryggheten ved å flyttes til en stor skole?Trygghet handler om relasjoner, ikke skolestørrelse. Overgang til ny skole må planlegges godt, spesielt for de yngste og mest sårbare barna. Det er også viktig for barna at foresatte gir dem korrekt og betryggende informasjon. Hvordan sikrer dere at alle blir sett og får hjelp?Selv om barna samles på færre skoler, vil det ikke bli veldig store klasser på noen av skolene. For at barna skal bli sett og få hjelp må man sørge for god og tydelig klasseledelse, uavhengig av skolestørrelse.Er det mer mobbing på store skoler?Nei. Omfanget av mobbing henger ikke sammen med skolestørrelse, men blant annet med kvaliteten på arbeidet som gjøres med skolemiljøet.Hvordan blir sårbare elever ivaretatt?Sårbare elever skal ivaretas uavhengig av skolestørrelse. For å skape trygghet ved skolebytte er følgende tiltak viktige:Tett oppfølging og ekstra støttepersoner i overgangsperiodenGod tilgang til PPT og skolehelsetjenestePersonale som lytter, samarbeider og følger opp tettTverrfaglig samarbeid rundt elevenNoen elever kan oppleve små skoler som tryggere. For å ivareta disse må det legges vekt på trygghet, relasjoner og forutsigbarhet også i større skolemiljøer, med tidlige og målrettede tiltak. Kvalitet og faglig tilbudBlir læringsmiljøet bedre eller dårligere med større skoler?Det handler om hvordan skolen drives, ikke størrelsen.Viktige faktorer er:UndervisningskvalitetSkoleledelseSamarbeid med hjemmet Hva betyr «robuste fagmiljøer»?Det betyr at ansatte samarbeider, deler kunnskap og utvikler undervisningen sammen. Større skoler gir bedre grunnlag for dette. Hva skjer med Hove læringsarena og Lunderød skole?Hove læringsarena avvikles fra høsten 2026. Elevene får tilbud ved nærskolen.Lunderød skole og ressurssenter vurderes senere, etter ny skolestruktur er vedtatt. Hvordan sikre god oppfølging når klassene blir større?Oppfølging handler om lærerkompetanse og læringsmiljø, ikke klassestørrelse. Det er heller ikke gitt at det blir store klasser på de nye skolene. Det vi vet er at ved å bruke mindre på bygg, kan vi bruke mer på læring og støtte. Nærmiljø og fremtidig bruk av skolebyggHva mister lokalmiljøet når nærskolen legges ned?Skolen skaper tilhørighet og fellesskap, og en nedleggelse kan oppleves vanskelig. Lokalmiljøet kan miste et naturlig samlingspunkt, og det kan på sikt påvirke både bosetting og engasjement. Samtidig finnes det muligheter for å bevare fellesskapet – for eksempel ved å bruke skolebygget til fritidstilbud eller møteplass for lag og foreninger. Lokale arrangementer og samarbeid mellom innbyggere og frivillige kan også bidra til å holde bygda levende.Hva skjer med de gamle skolebyggene?Det er Arendal eiendom som skal utrede eventuell ombruk eller salg av skolebygg. Sist endret 11.12.2025 18.24