Bestille kurs
Alle skoler og barnehager kan bestille kurs. Fyll ut skjemaet henvisning systemsak (DOCX, 60 kB). Skriv navnet på kurset dere ønsker. Flere skoler kan også gå sammen om å bestille kurs.
Våre kurs
Barn som utfordrer
Kurset handler om barn og unge som med sin atferd utfordrer oss i skole. Hvordan forstår vi deres atferd? Hvordan kan vi som fagpersoner møte disse barna? Og hvilke tiltak kan være hensiktsmessige?
Målgruppe: ansatte i grunnskole
Deltakere: fagarbeidere og lærere
Varighet: 2-3 timer
Kursholdere: Dainius Jetkevicius og David Aashamar
Dysleksi og lese- og skrivevansker – forebygging, forståelse og metodikk
Kurset er rettet mot forebygging, teori rundt lese- og skrivevansker/dysleksi samt på metoder for å øke leseferdighet og leseforståelse for disse elevene.
Målgruppe: Pedagoger og spesialpedagoger i skolen i 1.-10 klasse samt skoleledelsen.
Deltagere: Et kurs for barnetrinn og et for ungdomstrinn (to ulike kurs).
Varighet : 2 timer.
Kursholdere: Kristine Mathiesen og Gunnar Lien.
Digitale hjelpemidler for elever med dysleksi/lese- og skrivevansker
Kurset handler om digitale hjelpemidler for elever som har dysleksi /lese- og skrivevansker. Fokuset er på informasjon om hvilke digitale hjelpemidler som er nyttige for elever med dysleksi/lese- og skrivevansker, samt utprøving av disse. Hvordan kan man hjelpe elever med lese og skrivevansker og dysleksi til en bedre og mer effektiv skolehverdag.
Målgruppen: Pedagoger og spesialpedagoger i 1.-10 klasse samt skoleledelsen.
Antall deltakere: Hele lærerstaben.
Varighet: 2 timer.
Kursholder: Kristine Mathiesen og Gunnar Lien.
Logos – tolkning
Workshop med fokus på tolkning av ulike profiltyper.
Målgruppe: Spesialpedagogisk koordinator/lærere som er sertifisert for og som bruker Logos.
Antall deltakere: maks. 8 stk
Varighet: 2-3 timer
Kursholdere: Stine Merethe Krogstad og Caroline Johansen Lien.
Læringmiljø
I dette kurset tar vi utgangspunkt i våre observasjoner fra jobben som PP-rådgivere og forskning på feltet. Vi har hovedfokus på hvordan man kan skape et godt læringsmiljø, blant annet ved å jobbe med klasseledelse, gode beskjeder, struktur og rutiner, støy- og trafikksoner, sosial kompetanse, og kartlegging av læringsmiljøet.
Målgruppe: for ansatte i grunnskole
Antall deltakere: 25
Varighet: 1,5 timer
Kursholdere: Camilla Carlsen, Caroline Lien, Cecilie Heimvik og Siri Aaserud
Språkvansker: Forståelse og arbeidsmetoder
Dette kurset er rettet mot forståelse av språkvansker: Hva er språkvansker, hva kommer språkvanskene av og hvordan kan vi best mulig tilrettelegge for barn med språkvansker i skolen?
Målgruppe: Personal på småskoletrinn (1-4).
Antall deltakere: 10-20.
Varighet: 1 – 2 timer
Kursholdere: Janne Engebretsen, Janne Norli og Stine Krabbesund.