Arbeidsgiverstrategi for Arendal kommune

Arbeidsgiverstrategien er et styrende dokument for hvordan kommunen er som arbeidsgiver. Dette betyr at alle ansatte, uansett nivå i organisasjonen, skal etterstrebe og følge denne strategien for at ansatte har det bra på jobb og at Arendal kommune fremstår som en attraktiv arbeidsgiver.

Arbeidsgiverstrategien bygger på kommuneplanens samfunnsdel og skal understøtte denne, samt bidra til å oppfylle FNs bærekrafts mål. Arendal kommune skal være en attraktiv arbeidsgiver og en handlekraftig organisasjon. Arendal kommunes arbeidsgiverstrategi forankres i visjonen om "livskvalitet og bærekraftig vekst - sammen skaper vi fremtiden". Kommunens verdier med mennesket først, ambisjon og langsiktighet, er viktige for å realisere denne visjonen. Ved å anerkjenne verdien i hvert individ og deres bidrag, legger Arendal kommune til rette for inkludering og selvstendighet.

Endringene kommunene står overfor krever at vi har kompetente og motiverte medarbeidere og at vi sammen tenker nytt og smart. Vår arbeidsgiverpolitikk setter derfor medarbeidere i sentrum. Vi har tillit til våre medarbeidere. Alle medarbeidere vet at gode resultater og utvikling ikke kommer av seg selv, og sammen bidrar vi til at kommunen når sine mål.

Medarbeidere, ledere og bystyret skal være bevisste på at det vi gjør, og sier, danner grunnlaget for innbyggernes tillit og holdning til kommunen. Et godt samarbeid og åpen dialog mellom politikere, ledere, medarbeidere og tillitsvalgte er forutsetningen for at vi skal lykkes med målene våre.

Arbeidsgiverpolitikken vår handler om å utvikle disse relasjonene:

  • relasjonen mellom leder og medarbeider/tillitsvalgt
  • relasjonen mellom medarbeider og innbygger/bruker/partner
  • relasjonen mellom arbeidsgiver og arbeidsmarked

For å oppnå økonomisk bærekraft og en fremtidsrettet organisasjon vil følgende satsingsområder være sentrale i arbeidsgiverpolitikken: en attraktiv, nyskapende og inkluderende arbeidsplass. Det å være attraktiv betyr at vi har god ledelse, mestringsorientert ledelse og medvirkning. Vi er nyskapende ved å ha kompetente og motiverte medarbeidere og et fokus på digitalisering og innovasjon. Mangfold, heltidskultur og ytringsfrihet danner grunnlaget for at vi er en inkluderende arbeidsplass.

  • Vi er en attraktiv organisasjon

    Det betyr at vi:

    • tilbyr en fleksibel og konkurransedyktig arbeidsplass
    • beholder, utvikler og rekrutterer dyktige medarbeidere gjennom god og mestringsorientert ledelse
    • legger stor vekt på medvirkning gjennom samarbeid med tillitsvalgte

God ledelse

Våre ledere skal lede sine ansatte etter verdiene organisasjonen står for – menneske først, ambisiøs, langsiktig. Dette betyr også at lederne jobber på tvers av sektorer og avdelinger i kommunen for å finne de beste løsningene for våre innbyggere.

Lederne våre skal være bevisste sitt ansvar, samarbeidsvillige, initiativrike og profesjonelle.

Dette kjennetegnes ved at våre ledere:

  • kjenner og er bevisste sin rolle som samfunnsaktør og tjenesteleverandør
  • forstår helheten av kommunens oppgaver
  • leder sine ansatte til det beste for arbeidsgiver og i kommunens felles retning
  • jobber for en bærekraftig utvikling
  • har fokus på forbedring og utvikling
  • sørger for at ansatte får brukt sin kompetanse
  • gir ansatte muligheten til faglig utvikling
  • deltar på lederutvikling og lederoppfølging for å oppnå helhetlig forståelse av organisasjonen
  • holder seg faglig oppdatert innen både ledelse og fagområdet de leder
  • legger til rette for et godt arbeidsmiljø
  • er etisk bevisste og setter av tid til etisk refleksjon
  • tilegner seg nødvendig mangfoldskompetanse
  • legger til rette for mangfold og sikrer inkludering
  • ledere sikrer ansatte reell innflytelse på arbeidsplassene gjennom tillitsvalgtordningen

Mestringsorientert ledelse

Mestringsorientert ledelse handler om å hjelpe hver enkelt medarbeider til å utvikle seg og oppleve mestring. Lederen anerkjenner viktigheten av sterke relasjoner, da disse fremmer ønsket jobbadferd, organisasjonsforpliktelse, et helsefremmende arbeidsmiljø og et godt mestringsklima.

Lederne skal sørge for at de ansatte har et godt fagmiljø som fremmer helse og trivsel. Dette bidrar
til et sterkt og bærekraftig arbeidsmiljø hvor ansatte trives og utvikler seg.

Relasjonen til ansatte som en grunnmur i ledelse

Leders måter å ta imot ansatte i hverdagen har en stor sammenheng med trivsel i jobb. Uten ansatte som opplever seg ivaretatt og kjenner på psykologisk trygghet, er det mindre rom for læring og prestasjoner. Relasjonskompetansen til lederen styrkes best ved å se på samarbeidet mellom leder og ansatt som noe v kontinuerlig kan forbedre. Det kan dreie seg om å gi plass til at den ansatte kan oppleve mestring ved å påta seg flere oppgaver, eller det kan dreie seg om å følge en ansatt tettere opp i perioder.

Medvirkning

Arbeidsgiver, tillitsvalgte og ansatte har rett og plikt til å gjøre sitt beste for å skape et godt samarbeid i hele kommunen og på den enkelte arbeidsplass. Vi sikrer medvirkning på alle nivå gjennom informasjon, drøftinger og forhandlinger. Det skal legges til rette for at tillitsvalgte alltid er aktive medspillere.

Dette gjør at:

  • arbeidsgiver på alle nivåer opptrer tydelig, forutsigbart og åpent overfor medarbeidere og tillitsvalgte
  • vi sammen skaper et godt omdømme gjennom respektfull kommunikasjon
  • vi etablerer tillitsfulle relasjoner med hverandre og omverdenen
  • det er lav terskel for samskapning mellom innbyggere, private, frivillige og andre ikke-offentlige aktører

For å være en attraktiv organisasjon er det etablert noen spilleregler. Formålet med spillereglene er å konkretisere hovedavtalens bestemmelser om partenes gjensidige plikt til å gjøre sitt beste for å få til et godt, åpent og konstruktivt samarbeid.

Spilleregler:

  • Jeg er bevisst min egen og andres roller og ansvar
  • Jeg møter forberedt og gir andre tilstrekkelig tid og informasjon til å forberede seg
  • Jeg viser respekt i alt jeg gjør - vi er likeverdige parter som diskuterer saklig
  • Jeg er engasjert, lytter og bidrar der jeg kan
  • Jeg tar ansvar for å bygge gode relasjoner ved å sørge for at møtet starter og slutter med en
    god tone
  • Det handler ikke om å være best, men å finne den beste løsningen sammen
  • Vi er nyskapende

    Det betyr at vi:

    • utforsker hvordan nye digitale løsninger og KI-verktøy kan forbedre våre tjenester og effektivisere vårt arbeid
    • bruker ressurser på riktig måte og kompetanse på riktig sted
    • alltid ser etter nye og bedre måter å gjøre ting på og lærer av andre

Kompetente og motiverte medarbeidere 

Våre medarbeidere skal være kompetente, motiverte og jobbe mot kommunens visjon basert på kommunens verdier.

Våre medarbeidere:

  • blir sett og utfordret
  • forventes å utvikle seg i jobben ved å holde seg faglig oppdatert og følge utviklingen til faget
  • opplever at deres kunnskap, evner, verdier og holdninger blir verdsatt
  • jobber til det beste for arbeidsgiver og fellesskapet
  • bidrar til en fleksibel og god tjenesteproduksjon
  • er lojale mot politiske og administrative beslutninger
  • følger lover og avtaler som gjelder i arbeidslivet
  • kommuniserer og samhandler godt med ledere og kollegaer
  • tar ansvar for egen jobbhelse

Digitalisering og innovasjon

Digitalisering og innovasjon er en forutsetning for at kommunen skal kunne levere gode tjenester til innbyggerne i årene fremover. Vi skal være nyskapende i tjenesteutviklingen ved å ta i bruk ny teknologi, kontinuerlig jobbe med tjenesteutvikling og skape en sunn kultur for deling, læring og samhandling. Vi skal fokusere på bærekraftige utvikling ved å forvalte ressursene mest mulig effektivt og dette krever et fokus på digitalisering og innovasjon. I arbeidet med ny teknologi må vi sikre godt personvern og god informasjonssikkerhet.

  • Vi er en inkluderende arbeidsplass

    Det betyr at:

    • flertallet jobber i fulle stillinger
    • vi har et arbeidsmiljø med mangfold og arbeidsglede
    • vi gir unge mulighet til arbeid, blant annet gjennom lærlingeplasser og inkluderende og arbeidsfremmende prosjekter

Mangfoldserklæring

Arendal kommune skal være en attraktiv og handlekraftig organisasjon. For å lykkes må vi anerkjenne mangfoldet i samfunnet og kontinuerlig jobbe med å fremme inkludering og like muligheter for alle. Mangfold innebærer ulik kompetanse, bakgrunn, erfaring, kjønn, etnisitet, funksjonsevne, seksuell orientering, religion og alder. Likestilling og mangfold henger sammen med et inkluderende arbeidsmiljø. Ved å systematisk og planmessig jobbe for å hindre utenforskap og diskriminering vil vi ivareta vårt arbeidsgiver- og samfunnsansvar.

Mangfoldsledelse er et virkemiddel for et inkluderende arbeidsliv gjennom at ledere og nødvendig nøkkelpersonell har verktøy for å legge til rette for likestilling, fremme mangfold og hindre diskriminering. Medarbeidere som speiler mangfoldet i befolkningen, vil kunne bidra positivt i tjenesteleveransene og tjenesteutvikling.

I ledelse og tjenesteytelse trenger vi å ha erfaringer, kunnskap og bevissthet om at det finnes forskjeller i tenkemåter, kulturer, fysiske forutsetninger, livssituasjon og verdier. Vi har et godt samarbeid med det lokale næringslivet og frivilligheten for å fremme mangfold og inkludering på tvers av hele organisasjonen.

Vi forplikter oss til følgende prinsipper:

  • Like muligheter for alle
  • Respekt og verdighet er viktige bærebjelker i arbeidskulturen vår
  • Vi har nulltoleranse for mobbing, trakassering og diskriminering
  • Vi bygger trygge og meningsfulle arbeidsplasser
  • Vi øker kulturell kompetanse gjennom opplæring og kompetanseutvikling
  • Våre rekrutteringspraksiser bidrar til å fremme mangfold og inkludering

Heltidskultur

En heltidskultur gir høyere kvalitet i tjenestene våre, og Arendal kommune skal etterstrebe hele stillinger. Hele stillinger er det beste for brukere, arbeidsgiver og den ansatte og bidrar til gode, effektive tjenester med fornøyde brukere. Hele stillinger gjør oss bedre på å bygge en solid arbeidsplass med god ledelse, bedre til å utnytte ubrukt kompetent arbeidskraft, gjør oss til en arbeidsgiver med trygge og gode lønns- og arbeidsvilkår, og dermed til en attraktiv arbeidsgiver.

Ytringsfrihet

Arbeidet vårt berører alltid andre mennesker. Vi må være bevisste på ytringskultur og ytringsklima, både i jobb og som privatpersoner. Som folkevalgte, ledere og medarbeidere i Arendal kommune har vi frihet til å delta og engasjere oss på vegne av kommunen og som privatpersoner. Vi ønsker en aktiv og levende offentlig debatt med mange stemmer. En slik levende og offentlig debatt er avhengig av trygghet og et godt klima. Det er derfor viktig å være bevisst rollene våre.
Folkevalgte, ledere og medarbeidere oppfordres til å gjøre seg kjent med kommunens gjeldende retningslinjer for bruk av sosiale medier.

Vår etiske bevissthet

Folkevalgte, ledere og medarbeidere må være bevisste på at det de gjør er grunnlaget for innbyggernes tillit og holdninger til kommunen. Derfor må vi være lojale mot politiske og administrative beslutninger i samsvar med samfunnsmandatet og gjeldende yrkesetikk. Du må kunne stå for dine egne handlinger og vurderinger. Etikk gir deg som medarbeider et grunnlag for refleksjon i jobben din og denne refleksjonen gjøres best sammen med andre. Dette gjelder også for folkevalgte. Det du gjør bør tåle en etisk refleksjon der du i forkant vurderer om det arbeidet du
utfører:

  • samsvarer med gjeldende lover, forskrifter og retningslinjer
  • samsvarer med gjeldende vedtak
  • er rimelig for dem det angår
  • har uheldige konsekvenser for individer, miljø eller samfunn
  • tåler offentlig oppmerksomhet

Om korrupsjon spesielt (fra kommunens personalhåndbok)

  • Kommunens folkevalgte og ansatte skal ikke komme i situasjoner som kan medføre en konflikt mellom kommunens interesser og personlige interesser.
  • Personlige fordeler av en art som kan påvirke, eller være egnet til å påvirke handlinger, saksfremlegg eller vedtak, skal også unngås.
  • Gaver, reiser, hotellopphold, bevertning, rabatter, lån eller andre ytelser eller fordeler som er egnet til eller som av giveren er ment å påvirke arbeidet, skal ikke mottas.
  • Stillingen må ikke brukes til å skaffe seg en uberettiget fordel.

Som ansatt skal du bry deg

  • Vær modig og ta ansvar for ditt bidrag på arbeidsplassen.
  • Vis respekt for menneskeverd og menneskerettigheter.
  • Vurder og kommuniser risiko.
  • Følg føre-var-prinsippet.
  • Opptre med integritet og åpenhet.
  • Vær lojal og pålitelig.
  • Vis respekt og tillit.
  • Si ifra om farlige og kritikkverdige forhold.
  • Bidra til en levende læringskultur gjennom å aktivt melde avvik og forslag om forbedringer

Andre reglement og regler

  • Arbeidsreglement vedtatt av bystyret 30.1.2020 
  • Varslingsrutiner for varsler og for mottaker av varsel etter arbeidsmiljøloven kapittel 2A vedtatt av bystyret 25.1.2018
  • Rutiner for avviksbehandling vedtatt av AMU 9.1.2019

Andre regler og rutiner for ansatte i kommunen ligger i kommunens personalhåndbok.