Pegasus

Elever

Dette skoleåret er det 5 elever fra 2. til 10. trinn på Pegasus. Elevene har diagnoser innenfor autismespekterforstyrrelser og andre nærliggende diagnoser.

Skoledagen

Basen vår er bygd opp og innredet etter Teacch-metodikken. Det vil si med oversikt, struktur og forutsigbarhet. Alle elevene har egne dagsplaner og arbeidsplaner de følger hver dag. Planene er laget etter individuelle tilpasninger, ut ifra elevenes behov.

Vi øver mye på å bli selvstendige og klare hverdagslige gjøremål. (Kle av og på seg, toalett-trening, spise, rydde av bord, dekke på bord osv.

Alle elevene våre har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Elevene har ulike behov og kommunikasjonsformen er tilpasset den enkelte elev. Former for ASK som blir brukt hos oss er; tegn til tale, TD snap, PCS-symboler, tematavler, bilder og konkreter.

 Timeplan

Elevene får undervisning en til en i fagene norsk/kommunikasjon/språk, sosiale ferdigheter og matematikk. Det gis også en til en undervisning i grunnleggende ferdigheter som for eksempel matching, imitasjon, lytteratferd, oppmerksomhet og selvhjelpsferdigheter.

Vi har følgende felles aktiviteter hver dag;

  • Morgensamling
  • Tur i lysløypa eller til Lunderød stadion
  • Gruppetimer 

Gruppetimene tar utgangspunkt i fagene samfunnsfag, kroppsøving, naturfag, KRLE, kunst og håndverk.

I gruppetimene dette skoleåret har vi fokus på følgende tema:

  • Årstider, høytider og merkedager
  • Valg og medbestemmelse
  • Forut
  • Kropp og helse

Temaene presenteres gjennom bilder, filmer, sanger/dikt, bøker, eventyr, konkreter, leker og dans. Vi tar turer i nærmiljøet for å se/finne aktuelle ting.