Slik jobber vi med beredskap

Vårt ansvar er å forebygge uønskede hendelser, og å håndtere kriser når de oppstår i vår kommune. Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med beredskap. 

Beredskapsplaner

Arendal kommune har en beredskapsplan som gjelder hele kommunens organisasjon. I tillegg finnes det delplaner til kommunens beredskapsplan som tar for seg  ulike fagområder.

Risiko- og sårbarhetsanalyse

Helhetlig ROS-analyse for Arendal kommune skal hjelpe oss med å forstå beredskapsutfordringene i kommunen vår. Sammen med enhetenes egne analyser skal den danne grunnlaget for systematisk arbeid med risiko og sårbarhet. 

Les helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse for Arendal kommune

Kriseledelsen

Kriseledelse kan bli etablert når

  • hendelsen vil eller kan påvirke mange innbyggere i kommunen
  • hendelsen krever tiltak fra flere kommuneområder
  • hendelsen vil medføre et stort informasjonsbehov 

Mindre hendelser blir håndtert på fagnivå.

Beredskapskoordinator

Vi har en beredskapskoordinator i Arendal kommune. Terje Sandik er vår beredskapskoordinator.

Kommunedirektør og ordfører

Kommunedirektør og ordfører har ansvar og fullmakt til å etablere kriseledelse. Ordføreren har ansvar for kontakt med publikum og media.

Medlemmer i kriseledelsen

Kommunedirektør, ordfører, kommunalsjefer, enhetsleder kommunalteknikk, kommuneoverlege, beredskapskoordinator og leder av informasjonstjenesten.

Psykososialt kriseteam

Arendal kommune har et eget psykososialt kriseteam som hjelper når en ulykke/katastrofe rammer.
Les om psykososialt kriseteam 

Krisekommunikasjon

Informasjon til innbyggere

Under en krise vil vi dele informasjon med våre innbyggere. Vår hovedkanal er kommunens nettside. 
Her vil du finne all informasjon om krisen og hvordan du kan kontakte oss. 

Bortfall av kommunikasjon

Hvis alle digitale kommunikasjonsmuligheter faller bort, vil vi gjøre vårt beste for å distribuere fysisk informasjon. 
Les mer om hvordan vi varsler innbyggere