Beredskapsplaner
Arendal kommune har en beredskapsplan som gjelder hele kommunens organisasjon. I tillegg finnes det delplaner til kommunens beredskapsplan som tar for seg ulike fagområder.
Risiko- og sårbarhetsanalyse
Helhetlig ROS-analyse for Arendal kommune skal hjelpe oss med å forstå beredskapsutfordringene i kommunen vår. Sammen med enhetenes egne analyser skal den danne grunnlaget for systematisk arbeid med risiko og sårbarhet.
Les helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse for Arendal kommune
Kriseledelsen
Kriseledelse kan bli etablert når
- hendelsen vil eller kan påvirke mange innbyggere i kommunen
- hendelsen krever tiltak fra flere kommuneområder
- hendelsen vil medføre et stort informasjonsbehov
Mindre hendelser blir håndtert på fagnivå.
Beredskapskoordinator
Vi har en beredskapskoordinator i Arendal kommune. Terje Sandik er vår beredskapskoordinator.
Kommunedirektør og ordfører
Kommunedirektør og ordfører har ansvar og fullmakt til å etablere kriseledelse. Ordføreren har ansvar for kontakt med publikum og media.
Medlemmer i kriseledelsen
Kommunedirektør, ordfører, kommunalsjefer, enhetsleder kommunalteknikk, kommuneoverlege, beredskapskoordinator og leder av informasjonstjenesten.
Psykososialt kriseteam
Arendal kommune har et eget psykososialt kriseteam som hjelper når en ulykke/katastrofe rammer.
Les om psykososialt kriseteam
Krisekommunikasjon
Informasjon til innbyggere
Under en krise vil vi dele informasjon med våre innbyggere. Vår hovedkanal er kommunens nettside.
Her vil du finne all informasjon om krisen og hvordan du kan kontakte oss.
Bortfall av kommunikasjon
Hvis alle digitale kommunikasjonsmuligheter faller bort, vil vi gjøre vårt beste for å distribuere fysisk informasjon.
Les mer om hvordan vi varsler innbyggere