Nederst i trappa finner du åpne og tilgjengelige tilbud som aktiviteter, helsefremmende tiltak og støtte i nærmiljøet. Øverst ligger tjenester som krever vedtak, for eksempel omsorgsbolig og sykehjem. Jo høyere opp i den 12 trinns trappa, desto mer hjelp fra kommunen. Målet er at du får riktig hjelp til rett tid, og at du kan ha en best mulig hverdag.

Trinnene i trappa
Trinn 12 handler om barnebolig og forsterkede plasser
Barn og voksne med behov for spesialiserte og forsterkede boliger, ofte med bakgrunn i at en ikke kan kontrollere egen atferd, får tilgang til forsterkede eller spesialiserte botilbud.
Arendal kommune sørger for boliger med høy grad av tilrettelegging og spisset fagkompetanse for ulike brukergrupper.
Trinn 11 handler om langtidsplasser for pleie og behandling
Når innbyggere i Arendal har omfattende helse- og omsorgsbehov, og at tiltak på lavere trinn ikke lenger gjør det mulig å bo trygt hjemme, kan man få vedtak på å bo på permanent på institusjon. Her får man pleie, medisinsk oppfølging og behandling.
Trinn 10 handler om samlokaliserte boliger med fellesareal og personalbase
Innbyggere i Arendal med vedvarende og sammensatte behov for heldøgnstjenester og som trenger en tilrettelagt bolig.
Denne boformen gir god tilgang på tjenester med spesialisert fagkompetanse. Samtidig får man mulighet til å leve selvstendig og oppleve trygghet og god livskvalitet.
Trinn 9 handler om rehabilitering, avlastning og omsorg ved livets slutt
Når innbyggere i Arendal opplever en periode med omfattende behov for helse- og omsorgstjenester kan de få tidsbegrenset opphold i institusjon. Dette kan være på grunn av sykdom eller ulykker, eller at de trygge rammene som har gjort at en har bodd hjemme, har blitt endret.
Kartlegging, utredning, avlastning og forebygging for å beholde fysisk og kognitiv funksjon vil være viktig.
Trinn 8 handler om nye boformer og samlokaliserte boliger
Når alder eller funksjonsnedsettelse gjør at man trenger mye hjelp og tilrettelegging, kan innbyggere flytte til en bolig som gjør det mulig å mestre hverdagen og bo selvstendig.
Slike boliger kan være samlokalisert, ha fellesløsninger og velferdsteknologiske løsninger som gir større trygghet. Dette vil også stimulere til sosialt fellesskap og gi enklere tilgang til servicetilbud.
Trinn 7 handler om målrettede og fleksible tiltak
Innbyggere i Arendal som har kortvarige eller kroniske helseutfordringer, oppnår å komme raskere tilbake til ønsket helsetilstand når opplæring, trening, behandling og veiledning blir tilpasset hverdagen.
Fleksible og målrettede tjenester som møter behovet for helsehjelp og oppfølging, skal bidra til at helseutfordringene ikke er til hinder for å oppleve trygghet og gode hverdager i eget hjem.
Trinn 6 handler om pårørendestøtte, opplæring og habilitering
Innbyggere i Arendal lever best i eget hjem.
I noen perioder i livet kan vi trenge praktisk støtte eller veiledning for å kunne klare å bo godt hjemme. Hvis det gjelder praktisk opplæring, hjelpemidler eller rådgivning, så handler det om å styrke evnen til å bo hjemme. Det handler også om ta vare på dem man har omsorg for slik at det å bo hjemme gir flest mulig gode hverdager. Dette kan inkludere ulike former for habilitering og rehabilitering.
Trinn 5 handler om utleieboliger og kommunale boliger
Alle innbyggere trenger et trygt hjem, derfor jobber kommunen for at det skal være flere typer boliger som kan møte innbyggeres behov og livssituasjon.
Når det er vanskelig å skaffe seg egen bolig eller ta vare på egen bolig, finnes det støtteordninger, rådgivning og noen ganger boliger en kan søke om.
Trinn 4 handler om meningsfull hverdag
Alle innbyggere uavhengig av funksjonsnivå og utfordringer trenger å oppleve meningsfulle hverdager.
En meningsfull hverdag gjør at innbyggere opplever livskvalitet fordi en kan bidra med egne evner og ressurser i arbeid, skole eller fritidsaktiviteter. Med god og riktig tilrettelegging kan flere delta aktivt i lokalsamfunnet og oppleve mestring, selvstendighet og tilhørighet. Dette gjør at vi lettere kan ta vare på vår egen helse.
Trinn 3 handler om mestring i hverdagen
Det handler om at innbyggere i Arendal tar aktive grep for å mestre livet og daglige aktiviteter. Dette gjør vi også når livet endrer seg eller det oppstår situasjoner som byr på ekstra utfordringer, for seg selv eller andre.
Ved å oppsøke hjelp, finne informasjon, starte med noe nytt eller gjøre mer av det en liker, kan innbyggere forebygge helseproblemer, sosial isolasjon og kunne beholde fysisk og kognitiv funksjon.
Trinn 2 handler om deltakelse og selvstendighet
Det handler om å være aktiv i egen hverdag. Vi deltar og velger aktiviteter som skaper god helse og gode dager for oss selv og de rundt oss.
Kommunen støtter opp rundt samfunnet i Arendal der innbyggere i alle aldre er aktive i hverdagen og vet at god helse blir skapt utenfor helsevesenet. Innbyggerne tar gode valg for fysisk og psykisk helse – også med tanke på framtiden.
Trinn 1 handler om tilhørighet, inkludering og trivsel
Arendal kommune står sammen med innbyggere gjennom oppmuntring, involvering, samhandling og planlegging for at innbyggere deltar aktivt i utviklingen av trygge og inkluderende lokalsamfunn.
Mange engasjerer seg i brukerutvalg, dialogmøter og politiske utvalg. Barn og unge lærer, trives og utvikler seg i barnehage, skole og fritid. Frivillige organisasjoner skaper møteplasser for læring, nærdemokrati og inkludering. Både barn og voksne bidrar til trygge og gode fellesskap i nærmiljøet.
Hvorfor jobber vi med innsatstrappa?
Vi har flere eldre, færre ansatte og strammere økonomi. Innsatstrappa hjelper oss å satse mer på forebygging og tidlig innsats – det vi kaller «venstreforskyvning».
Når vi styrker innsatsen på de lavere trinnene, forebygger vi utenforskap og styrker egenmestring og livskvalitet, slik at flere har det godt der de lever sine liv. Da blir behovet for kostbare tjenester mindre, og kommunens tjenester mer bærekraftige.
Hva betyr dette for deg som innbygger?
Du vil få innspill til hva du selv kan gjøre for å bygge opp under et godt liv der du bor, og hvilke tjenester som er tilgjengelig dersom du opplever behov for hjelp.
Når du kontakter kommunen fordi du har behov for tjenester eller hjelp fra kommunen, vurderer vi alltid hvilke tjenester eller tilbud som er best for deg.
Målet vårt er å sørge for at innbyggere benytter seg av tjenester, informasjon og aktiviteter som er så langt ned i trappa som mulig.
Ved å vise til innsatstrappa kan vi tydeliggjøre forventningene til tjenestene våre, og til hvilke valg vi ønsker at innbyggerne i Arendal skal ta ved å spørre seg selv:
Hva må jeg gjøre som gir meg og mine best mulig livskvalitet og god helse i mitt liv?