Å bo nær vann er et privilegium, men det innebærer også en risiko. Derfor er det viktig at barna lærer å svømme. På Stinta har barna svømming både på skolen og i SFO.
Fra 4. trinn flytter vi deler av svømminga ut fra bassenget. I dag var det 4B som hadde utendørs svømming på timeplanen. Det gjorde vi nede på Bystranda.
Først kartla vi ulike forhold rundt sikkerheten sammen med elevene. Hvordan ser vi forskjell på dypt vann og grunt vann? Hvorfor er det lurt å hoppe i forhold til å stupe? Hvor finner dere livredningsutstyr her på Bystranda?
Deretter “prøvde” vi vannet. Alle måtte øse vann på kroppen først. Ingen skulle hoppe rett i vannet. Dette gjorde vi for å unngå at kroppen får “sjokk”. Termometeret viste nesten 18 grader, og noen elever syntes det var “nydelig”, mens andre mente det var “iskaldt”.
Første øvelse var å hoppe fra lav brygge og svømme inn til Bystranda. Avstanden var cirka 5 meter. Det klarte alle. (Hurra!)
Andre øvelse var å svømme en runde langsmed brygga. Avstanden var cirka 10 meter. Denne øvelsen var frivillig, men nesten alle (75 %) kom seg rundt, med litt hjelp. (Hurra!)
Det viktigste med dagens økt var vanntilvenning, sikkerhet og trygging i forhold til saltvann og hav. Vannet i sjøen er nemlig annerledes enn den er i Stinta-bassenget og i badeland. Da er det viktig å øve på dette nå, mens det fortsatt er ålreit temperatur i sjøen. Deretter skal vi øve videre i bassenget.
Til våren skal eleven måles mot kompetansemålene i svømming, som skolen er gitt av Utdanningsdirektoratet. Her forventes det at 4. klassingene blant annet skal kunne svømme 200 meter og dykke ned til bunnen for å hente en gjenstand.
Kompetansemålene er viktige, men det aller viktigste er at elevene er trygge i vannet og at de kan svømme. Det kan være livsviktig i enkelte situasjoner.










