Hver høst blir elever over hele landet spurt om hvordan de har det. Elever fra 5. til 10. trinn svarer anonymt om blant annet hvordan de trives på skolen. Sammen med UngData-undersøkelsen som ble besvart i vinter, og som handler mest om hjem og fritid, får vi godt innsikt i hvordan det “står til”.
Om kort tid skal elevene på Stinta svare på Elevundersøkelsen. Og så får vi svarene rundt nyttår.
Undersøkelsene gir skolemyndighetene et overordnet bilde om hvordan norske elever har. Disse svarene kan sammenliknes med hvordan barn i andre land har det på skolen.
Samtidig gir Elevundersøkelsen den enkelte skole svar. I og med at undersøkelsen er anonym, vet vi ikke hvem som svarer hva. Men vi får en viss forståelse av hva som rører seg på de ulike trinnene.
De siste årene har vi sett en tendens til mistrivsel blant de yngste (5. trinn), mens trivselen øker etter hvert som elevene blir eldre. Men vi vet også at det kan slå veldig ulikt ut i de ulike årskullene.
Det er uansett viktig at elevene forstår hva begrepene betyr. Hva er “mobbing”? Hva har “nylig”? Hva er “ofte”?
Å snakke med barna om dette gjør at de forstår spørsmålene bedre, og at dermed svarer mer ærlig. Og da kan vi bedre iverksette tiltakene.
