Designeren og arkitekten bestemmer hvordan et produkt eller et bygg skal se ut og hvordan det skal fungere. Samtidig må de tenke på materialvalg, kostander og tidsfrister.
Elevene på 9. trinn har i desember dykket ned i et større tverrfaglig prosjekt. De har gjennomført workshoper, regnet, kalkulert, målt, bygget og “snekret”. Forarbeidet skjedde i hovedsak i klasserommet, men selve utførelsen ble lagt til skolekjøkkenet.
Pepperkakedeig er et smakfullt materiale å jobbe med. Men når det skal bygges Big Ben, kirker, skip og biler; fungerer det da?
Først drodlet og tegnet de, deretter måtte de lage modeller i papp. Så satte de i gang med selve byggeprosessen.
Helt uproblematisk er det ikke. Noen konstruksjoner kollapset, og da måtte elevene tilbake til tegnebrettet. Og smeltet sukker, karamell, er et lunefullt materiale å arbeide med - og helt ufarlig er det heller ikke ... Karamell kan nemlig være svært varmt. Og da gjør man seg noen erfaringer omkring viktigheten av et HMS-arbeid.
Til vinteren skal elevene besøke byggfaglinja på Sam Eyde videregående skole. Da skal de bygge modellhus i ganske andre materialer. Det går nok bra. I hvert fall når vi legger pepperkake-prosjektet til grunn.







