Lære med hendene

En mer praktisk skole gir elevene bedre læring, motivasjon og trivsel. På 7. trinn bygget elevene hus. 

I fjor kom det en tydelig tilråding fra Kunnskapsdepartementet. Stortingsmelding 34 heter “En mer praktisk skole”, og den oppfordrer til mindre læring ved pult og færre foredrag fra læreren. 

Det passer Stinta midt i blinken! 

Gjennom Spreng klasserommet! har vi i lang tid ivret for mer praktisk og variert undervisning.  Klasserommet er et ypperlig sted å være. Men - hvis det blir for mye av det samme, går man lei. 

Stinta er med i prosjektet Vill vekst, om friluftslæring, i regi av UiA. Tidligere i høst samarbeidet vi med Ungt entreprenørskap. Stadig vekk får vi besøk av Den kulturelle skolesekken og Vitensenteret.  Dessuten drar vi til Kuben, Bomuldsfabrikken og biblioteket i sentrum så ofte vi bare kan. 

Men også inne i klasserommet kan det skje praktiske aktiviteter. I høst har elevene på 7. trinn laget hus. Først tegnet de det, og deretter ble det bygget - i papp. Rommene ble innredet med både møbler og flatskjerm. Og nå står de ferdige husene utstilt i gangen, like ved rektors kontor. 

Å være husbygger er ingen solo-oppgave. Elevene arbeidet i grupper, og de var derfor pent nødt til å samarbeide. Prosjektbasert undervisning gir mye læring utover det rent praktiske. For her måtte tidsfrister holder, valg måtte vurderes, beslutninger skulle fattes, og de alle involverte måtte enes. Litt som sånn livet for øvrig, altså.

Å lære gjennom fingrene og hendene er viktig. Men vel så viktig er det med relevans. Og det lærte elevene mye av i løpet av dette prosjektet.