SmartUke: Kanskje Superskrubberen finner veien til ditt kjøkken?

Mellomtrinnet gjennomførte Smartuke i samarbeid med Ungt Entreprenørskap og kommunens største produksjonsbedrift Kitron i forrige uke. Resultatet? Prototyper, presentasjoner og en uhyre jevn finale. Kitrons representant ble imponert!

- Veldig gøy å ha en uke på skolen hvor vi kan løse et hverdagsproblem med å bygge vår egen ide og prototype, sier elevene ved Nesheim skole.

Nesheims samarbeid med Ungt Entreprenørskap er en del av skolens satsing på praktiske fag i skolen.

Mellomtrinnet på Nesheim skole hadde SmartUke. Superskrubberen vant! Bak står Kitron-ingeniør Guttorm Tveit og UE-representant Sara S. Bernes. Duoen satt i dommerpanelet sammen med skolens rektor. Nesheim skole


 

 

Enkelt og smart
Konseptet er enkelt, smart og tar en uke – derav SmartUke, utviklet av Ungt Entreprenørskap. SmartUke er en praktisk tankeinngang på veien til at elevene kan utvikle egne Ungdomsbedrifter (UB) på ungdomstrinnet. Det er første gang SmartUke er avholdt på Nesheim. På finaledagen ble en egen superskrubber, en pedagogisk maskin og selvtørkende sko i flere varianter blant annet vist frem. Tolv innslag ble presentert.
- Elevene lærer å avdekke behov, utvikle ideer og finne løsninger. Elevene trenes i å selv å formulere spørsmål, søke svar og sette ord på egen læring. Programmet er tverrfaglig og går over 3-4 dager. Det avsluttes med en presentasjon eller utstilling hvor dommerne vurderer alle ideene og prototypene, sier Sara Bernes fra Ungt Entreprenørskap.

Ingeniør i dommerpanelet
Dommerpanelet på Nesheim bestod av Bernes fra Ungt Entreprenørskap, rektor og ikke minst en ekte ingeniør, Guttorm Tveit, fra den største produksjonsbedriften i Arendal, Kitron. Kitron bygger for tiden nye lokaler et kreativt kast unna skolegården på skolen.
- Veldig inspirerende å få lov til å representere næringslivet og Kitron her. Samfunnet trenger gode entreprenør fremover, sier Guttorm Tveit.
Til daglig jobber han nettopp med produktutvikling. Han så sporer til gode ideer og elever som lyktes med å jobbe kreativt i prosessen.
- Elevene har tenkt på alt fra problem, ide, en tydelig prototype og gode presentasjoner. Jeg er imponert, fastslår Guttorm Tveit.
Lærer Jan Erik Torp var tydelig fornøyd med elevenes innsats og måten de gikk løs på utfordringen.
- Elevene har vært aktive fra start til slutt. De har lært å ta initiativ, løse, tenke, samarbeide og vurdere realiteter i egne ideer. Veldig lærerik uke, mener han.

Superskrubber’n
Av de tolv ideene og prototypene som ble vist frem for dommertrioen, var det til slutt «Superskrubber’n» som hentet hjem seier, diplom og gode ord. Juryleder Sara Bernes var tydelig på at det ikke var enkelt å skille ideene fra hverandre. Juryen hadde satt ti minutter på «bakrommet» for endelig vurdering, men endte med å bruke nær halvtimen på å bli enige.
- Superskrubber’n kan brukes til alt og den kan styres via en app. Hvor mange ganger har ikke noen av oss skrubbet på en stekepanne som ikke vil bli ren. Dette produktet vil endre på dette?
Det var noen av ordene gruppa som vant brukte i presentasjonen.
- Blir det SmartUke neste år også?
- Ja, jublet alle elevene på mellomtrinnet.

For dette ble virkelig en smart uke. Kanskje noen av ideene vil kommersielle?