Ny matbutikk på Nesheim?

Det er mye som skal læres her i livet. I 2.trinn har klassen jobbet med butikklek, penger, regning og alt man må kunne for å drive på butikk. Så da ble det butikk da.

Butikkskilt er et must. Anita Orre

Derfor ble REMA 1000 Nesheim etablert for anledningen. Kontaktlærer Anita Orre hadde laget et herlig, tverrfaglig opplegg. Det falt i smak! Kontaktlærer Anita forteller:
- Først jobbet vi med kapittelet om penger i matematikken i Dragonbox og jeg lovte klassen at når vi ble ferdig med kapitlet skulle vi lage butikk og ha butikklek i klasserommet. Barna lærte da om penger, de ulike myntene og sedlene, verdier, veksling, at kr står for kroner osv. Barna jobbet på og gledet seg til «premien», og mandag denne uken var dagen kommet for endelig butikklek. Vi gikk gjennom ulike ord og begreper sammen, og skrev dem opp på tavlen. Vi snakket om høflighet og hvordan vi opptrer i butikk, både som kunde og ansatt. Barna laget sine egne pengekonvolutter og fikk masse ark med lekepenger de klippet ut og kunne disponere til handling. 

 

Ingen handling uten handleliste. Anita Orre


De samarbeidet og hjalp hverandre. Vi hadde musikk i bakgrunn (alt fra Dovregubbens hall til Bara, bada badstu) til det klippearbeidet som tok en del tid, og det var god stemning. Vi hadde demokratisk prosess om navnet butikken skulle ha; alle fikk komme med forslag og jeg skrev ned alle forslagene. Deretter stemte de og forslaget med flest stemmer ble valgt. Navnet ble Butikk Nesheim Rema 1000.  Èn gruppe laget plakat med navnet på butikken (og her ble det både diskusjoner, forhandlinger og til slutt rettferdig løsning), og en annen gruppe satt ut matvarene og ryddet bort klassebiblioteket. Alle barna var veldig deltakende og engasjerte, og måtte nesten jages ut til friminutt. Barna laget priser til alle varene, skrev handlelister og kvitteringer, byttet på å være kunde og selger og alle fikk prøve seg i de ulike rollene. Det ble oppdaget feil i enkelte utregninger og da var det bare å regne på nytt. Det var også gøy å prøve kasseapparat og la den regne ut noen av summene. På slutten øvet vi også litt på å handle på engelsk med setningen; «May I have …., please». 

Rimelig hektisk, høyt volum og energi, superengasjerte barn og jeg tror barna opplevde det som både gøy og lærerikt!