HØR!HER har vist seg å ha større ringvirkninger enn vi kunne ane, både for deltakere, pedagoger, medieprodusenter og forskere i prosjektet. Ikke minst har vi i felleskap utvidet vårt syn på hvordan norskundervisning for voksne innvandrere kan være. I tillegg har vi sett at metoden som er utviklet, er overførbar til andre kommuner som vil gjøre det samme.
På deltakernivå
Vi har sett hvordan autentiske diskusjoner fører til intensiv språkopplæring med uventet høy språklig progresjon, og vi har sett stoltheten av å komme i mål med et felles produkt. I prosjektet har deltakerne utfordret seg selv til å gjøre oppgaver som de kanskje aldri hadde trodd de ville våge å gjøre på et nytt språk. De har våget å tre frem i det offentlige rom og snakket med mennesker de ikke kjenner - og ikke minst har vi sett at det har oppstått mange vennskap.
På lærernivå
I prosjektet har vi som pedagoger blitt oppmerksomme på hvordan en friere undervisningsform i langt større grad gir rom for autentisk språkopplæring, og på den måten styrker språkkompetansen og språklæringen. Vår erfaring er at filmproduksjon med enkle digitale verktøy på en svært god måte behandler kjerneelementene i Læreplan i norsk for voksne innvandrere; språklæringsstrategier, resepsjon, produksjon, samhandling og mediering. Dette fordi deltakerne i HØR!HER må kombinere ulike språkferdigheter og strategier for å utvikle og bruke språket i kjente og ukjente kommunikasjonssituasjoner.
En fagartikkel og en vitenskapelig artikkel er under produksjon og vil publiseres på nettsiden i løpet av 2024.