Vigeland - Vardehytta - Mørløs

Månedens tur september 2015.

Vigeland – Vardehytta – Mørløs. En tur på heia er nærmere enn du tror...

Det er godt å bli overrasket av flott natur, slik som vi ble på denne turen. Turen fra Vigeland fører deg opp til heia, med frodige åpne områder av lyng og myr og lyder fra sildrende bekker.

• Lengde: Hele rundturen er 8 km. Til Vardehytta er det 3 km. Kartet viser også en ekstra runde rundt Mørløsvannet for deg som ønsker det.
  • Fremkommelighet: Underlaget er kupert og varierer mellom fjell, myr og skog.
  • Kart: Kart - Vigeland (PDF, 2 MB)

Hvordan komme seg dit

Kjør eller sykle til Bjorbekk,og inn forbi Bjorbekk kirke mot Løddesøl. Kryss rv 408 og følg skilt mot Vigeland og Vigelandsveien. Rett før Vigelandsgården er det en parkeringsplass på høyre side hvor det står Lauvåsen naturreservat på et skilt. Herifra starter turen. Det er cirka 16 km fra Bjorbekk til Vigeland.

Turbeskrivelse

Vigeland gård ligger vakkert til på nedsiden av parkeringsplassen, og eieren Wigdis Vigeland er en raus dame som ønsker turgåere velkommen. Traktorveien og turen går ut ifra parkeringsplassen. Froland Verks venner har gjort en fabelaktig jobb med merking av turen med røde merker hele veien, samt kart, piler og skilter som viser retning. Vi var aldri i tvil om at vi var på rett vei. Underlaget er kupert, og varierer mellom fjell, myr og skog. Det er behov for godt og vanntett skotøy. Hele runden er på 8 km, mens det er 3 km til Vardehytta. Kartet viser også runden rundt Mørløsvannet, for de som ønsker å legge inn en ekstra tur.

Følg traktorveien oppover, etter noen hundre meter kommer en til et kryss, ta til venstre mot Fotvardsheia. Her er masse blåbærlyng med de største og saftigeste bær. Veien opp til Vardehytta kan ta 1 time med kjerringfart, som inkluderer smaking av bær og prating, som alltid kjerringer på tur gjør (sitat fra Wigdis), eller 30 minutter for de som vil komme seg raskest mulig opp. Område kan by på et utrolig vakkert landskap, nesten som å være på fjellet, og at en fortsatt er i Arendal kommune føles vanskelig å tro. En time senere kommer vi til Vardehytta som tilhører Vigeland gård. Her er bålplass og åpen hytte med bord og sitteplass inne som ute, samt hyttebok og påminnelse om at alle rydder etter seg selv, som jo burde være en selvfølge! Landskapet rundt hytta er åpent, og en kan tenke at dette er en egnet møteplass under elgjakta som begynner 5. oktober (da bør for øvrig vi turfolk oppholde oss andre steder enn i jaktterrenget).
Fra Vardehytta går de som vil gå hele rundturen mot Lunden, en vakker gård som samme familie bebodde fra 1720 frem til 1953. Veien dit er kupert og fuktig, først langs en sti som oppleves som en fjellvei, her fra kan en se Lunden gård i det fjerne. Fra gården er det merket en sti frem til et gammelt bjørnehi, som nok kan oppleves som spennende for mange. Fremme på Lunden, går vi mot Buvollen som ligger nede ved Mørløsvannet. Vi følger Grandalsbekken nedover, som sildrer så vakkert og slukker vårt tørst. Stien ender nede ved grusveien ved Mørløsvannet, her skal vi ta til høyre tilbake mot Fotvardsheia. Mørløsvannet er et populært utfartssted for Frolendinger, og turen rundt vannet og stedets badeplass er mye besøkt. Vi har cirka 1,5 km igjen å gå, der vi skal passere Bjørnsplass og krysset vi tidligere passerte før vi er tilbake til parkeringsplassen.

Arendal kommune ønsker dere en flott og begeistrende tur.

Fant du det du lette etter?