Tverrdalsøya

Månedens tur juni og juli 2013.

Sommer er forventninger. Sommeren har et annet tempo, andre farger, andre aktiviteter og forventninger til å få oppleve og å nyte alt dette. Tverrdalsøy er en plass der man kan nyte, og Tverrdalsøy velforening har lagt til rette for gode og spennende opplevelser over hele øya.

• Lengde: ca 8 km
  • Fremkommmelighet: For rullestolbrukere anbefaler vi utgangspunkt fra Flosta motorbåt forening ("Padda"), følg tilrettelagt sti langs vannet, så ut på fylkesveien mot Staubø og veien videre til Bota.
  • Kart: Tverrdalsøy-kart (PDF, 875 kB)

Hvordan komme seg dit?

Fra Arendal kjører du riksvei 410 mot Tvedestrand. Etter cirka 17 km kommer du til avkjørselen til Kilsund. På Kilsund passerer du bensinstasjonen på høyre side, der de selger kart over turløypene på Tverrdalsøya. Følg Tverrdalsøyveien videre helt til du kommer til gamle Staubø varehandel hvor du kan parkere.

En annen spennende mulighet er å ta bybåten fra Tvedestrand som ankommer Bota to ganger pr. dag i hele juli, men ikke søndager. Se tvedestrand.kommune.no for rutetider.

Parkerings- og turmuligheter

Det er mange steder å parkere og det er mange turmuligheter.

Velforeningen har laget et flott kart over øya som viser turstiene. Disse er plassert flere steder, og hjelper en til å gjøre valg på innhold i tur og på om man vil gå en lang eller kort tur eller turer på vei for de som er avhengig av fremkommelighet med vogn eller rullestol. Flosta skole har også parkering og informasjonstavle over turmuligheter. Kartet kan kjøpes på Kilsund Marina, Matkroken og Kultursenteret.

Turbeskrivelse

Turen som beskrives er cirka 8 km lang og underlaget varierer fra skogssti, grussti, fjell og asfalt og tar utgangspunkt fra Staubø:

Følg veien mot Holmesund langs de hvitmalte husene til du kommer til start av tursti som går gjennom skogsterreng. Denne er merket med to påler på venstre side av veien. Hvitmalte merker og treskilt viser veien til Askeflu og Bota.

Starten er bratt, på steinete sti, og er ikke egnet for vogn. Du er snart inne i en vakker skog, generelt er skogen på Tverrdalsøy en frodig blandingsskog. Dersom du følger litt med vil du passere portal etter portal som noen har drevet frem ved å flette unge trær sammen, ganske så vakkert spør du meg.

Ved første veivalg, ta til høyre mot Askeflu, som er utsiktspunktet du kan glede deg til. Legg merke til en fuktig kulp i fjellet på høyre side, her er det alltid vann uansett tørke, årsaken ligger i at en vannåre lekker ut her. Vil tro dyrene i skogen kjenner til denne.

Mens du nyter skogens grønne lunger, vil du etter hvert komme til den gamle midtskogseika , en gammel møteplass og i dag skogens eldste tre som er anslått til å være 1000 år gammelt. Der det står minner det om et "Pippitre" med sin utholte og morkne stamme. Tømmer var en viktig næring på Tverrdalsøy, og rennene du ser langs stiene på flere steder er sporene etter tømmer som ble slept ut av skogen ved hjelp av hester.

Vi er nå straks på Askeflu. Følg skilting og du blir ført til en praktfull utsiktsplass der du skuer mot Lyngør i øst og Møkkalasset i sør. Her står en benk der du kan nyte din medbrakte kaffe.

Vi går tilbake på stien i retning Bota, ved neste veiskille ser du et skilt merket Staubø, stien vil føre deg tilbake til start av turstien dersom du ønsker en kort tur, det vil si cirka 3 km.

Men vi fortsetter videre, og legg merke til den opprinnelige kjerreveien som er bygget opp med stein som går parallelt med stien, et flott mesterverk! Følg den merkede stien rett frem og du kommer ut på veien, ta til høyre og du vil straks være på Bota brygge.
Bota har brygge, badeplass, småhusbebyggelse og benker og beplantning som Bota vel har sørget for. Bybåten fra Tvedestrand som tar en ut til alle øyperlene ankommer her, som i dag er perfekt til tøyskift før og etter et bad. Legg merke til Garpevold, et vakkert våningshus fra tidlig 1800 tallet som ligger til høyre for brygga.

Turen går videre inn i Botaskauen, etter å ha passert hvitmalt trebebyggelse. Turstien går nå på grusvei og vi skal inn i nyere hyttefelt. Se etter de hvitmalte merkene og du kommer deg trygt videre. Et nytt utsiktspunkt er tilgjengelig ved å følge skiltet ned til Trivikspynten. Etter cirka 5 km fra start er du midt i Botaskau, der skal vi inn på en skogssti som fører mot Huverstø og badeplass og senere Skudestrand, evt kan du fortsette på grusveien og returnere til Bota.

I skogsområdet trives rådyrene godt, og på vår tur fikk vi møte to rådyr på to forskjellige steder. På Huverstø er det en gravrøys fra steinalderen som du finner ved å følge merkene fra badeplassen og videre opp skråning.

Fra Huverstø følger du merking videre mot Skudestrand. Etter noen hundre meter kommer du til en høy granskog, trærne er hurtigvoksende gran fra Tyskland som ble plantet for rundt 50 år siden. Planen om at de skulle gi rikdom slo feil, da hurtigvoksende trær er svake i veden og dermed ikke egnet for materialer.

Denne gangen skal vi ikke nedenom den vakre Skudestrand, men tar korteste vei opp til veien som fører oss tilbake til Staubø. Du passerer Staubø Kultursenter som er åpent store deler av sommeren, de tilbyr kunstutstillinger, konserter og kafe og er kanskje stedet du vil avslutte turen din?

Arendal kommune ønsker deg en god sommer og en god tur i sommerlandet, og takk til Harald og Ole Peder som viste meg vei!

Fant du det du lette etter?