Tjenna

Månedens tur januar 2013. 

Turen går til lysløypa Tjenna på Tromøya. Her er også hopp bakker og akebakke. Det er egen parkeringsplass for området. Lysløypa driftes av IF Trauma.

  • Lengde: 2 km
  • Fremkommelighet: Løypa er tilrettelagt for barnevogner og rullestoler, og det er lett å komme seg på tur når det ikke er snø. 
  • Kart: Kart - Tjenna (PDF, 723 kB)

Hvordan komme seg dit?

Kjør til Tromøya, ta til høyre mot Skilsø etter at du har passert brua. Straks før Skilsø, er det skiltet til Kjenna. Kjør til venstre før man kommer til Skilsø, og så til venstre igjen. Man har da Kjenna, et tjern rett foran seg. Følg veien til høyre, og du vil se et skilt som viser til parkeringsplassen rett vest for tjernet.

Turbeskrivelse

En stor parkeringsplass gjorde det lett å komme til området med bil. Dagen jeg var ute bydde på sol i et vakkert snølandskap,  dette var uten tvil en av de vakre vinterdagene. Her var det muligheter for årets første ski tur! Stien ved enden av parkeringsplassen førte meg først til hopp bakken, der var det ingen mennesker, og et skilt fortalte: Ingen aking i hopp bakken! Litt lenger borte var det liv, her var det to familier som var på aketur, romjuls aktiviteten var full av latter og moro, og jeg var så heldig og få lov til å ta bilde av de. Akebakken er ikke blant de lengste, men gir  allikevel fart nok til mye moro.
20 meter lenger bort begynner rundløypa på 2 km. Løyperetningen går til venstre. Det var ikke akkurat drømmeforhold relatert til skiføre, men noen hadde nå tråkket opp løypa før meg. Løypa byr på oppover bakker og da også selvfølgelig nedoverbakker, her er lille korketrekkeren og store korketrekkeren som gir små og litt større utfordringer relatert til fart og svinger, alt etter føre, alder og skierfaring.

Trauma skriver på informasjonsplakaten sin at løypa har 37 meter høydeforskjell. En bekk renner også langs med løypa, sildrelyder fra bekken gir en god følelse, og det er flott og se kombinasjonen med snø, is og vann. Etter 1,5 km, på toppen av store korketrekkeren står det en fin benk oppe på et platå. Hvorfor ikke ta en rast her? For de aller minste kan 2 km være langt nok, det er i alle fall slik man kan tenke når man passerer skiltet som er plassert på siste sletta før runden er ferdig. Her står det klappedalen, og det er vel akkurat slik det er, siste biten må de minste eller de mest slitne klappes frem for å komme i mål. Andre skilt vi passerer på veien, samt stier, viser at det er kort vei til Revesand og andre boligområder. Trauma har vært flinke til å få dette området tilgjengelig for alle.

Som folkehelsekoordinator er det også som englemusikk å regne når man leser skiltene de har satt opp med tekstene ” Minst 30 minutter aktivitet hver dag er verdens beste medisin! og ”Husk 5 om dagen !”. Begge skiltene viser til helsedirektoratets anbefalinger om at vi bør spise 5 frukt og grønnsaker hver dag samt minimum 30 min aktivitet hver dag for voksne og eldre, mens barn bør få dobbel dose, dvs 60 minutter aktivitet daglig. Dette fordi å spise sunt og variert sammen fysisk aktivitet er en kilde til overskudd, helse og trivsel.

Lysløypa er et flott tursted for alle i alle aldre, og er det skiføre er den kupert nok for de som ønsker og gå runde på runde i stort tempo for treningens skyld, og akkurat passe lang for en barnefamilie eller andre som har sine begrensinger. 

Nyt vinteren, kom dere ut og husk at mørket er ingen hindring! Kommunen vår har mange flotte lysløyper å by på, en av de er Kjenna.

God tur!

Fant du det du lette etter?