Steinsås

Månedens tur januar 2017.

Nærmiljøtur på Steinsås

Fravær av snø gjør at vi prøver oss på en topptur i nærmiljøet. Når vi planlegger boligområder, er det viktig at det er nærhet til friluftsområder. I utbyggingen av Steinsås ble dette ivaretatt, her er et praktfullt område til fri utfoldelse for liten og for stor.

• Lengde: ca. 1,3 km
  • Fremkommelighet: Sykkel og vogn går fint fra skolen og til høydebassenget, men ikke på stiene.
  • Kart: Kart - Steinsås (PDF, 3 MB)

Hvordan komme seg dit

Fra E18/Harebakken kjør mot Arendal sentrum. I lyskrysset ved Langsævannet, ta østover på Molandsveien (420). Etter en km ta av til høyre på Nye Stenklevvei, etter cirka 300 meter har du Moltemyr skole på høyre side og parkeringsplass på venstre side.

Turbeskrivelse

Turen er merket med bånd. Postkassen er festet på et furutre på Steinsåstoppen. Rundturen er 1.3 km lang, og går hovedsakelig på sti. Sykkel og vogn går fint fra skolen og til høydebassenget, men ikke på stiene. To flotte utsiktspunkt og cirka 2-3 mål stor gress slette som er særlig godt egnet for lek, og gjerne med drage, eller bare piknik. Turen går gjennom skolens områder som har store områder tilrettelagt for ballspill og annen lek.

Fra start, ta til venstre ut fra parkeringsplass. Etter 50 meter ta inn på kjerrevei til høyre som går inn på siden av Moltemyr skole og langs den nye flotte kunstgressbanen. Etter 300 meter er en ute i boligområdet. Kryss Steinsåsveien, går videre bratt oppover Steinsås Terasse og finn stien til høyre som går opp til vannbassenget 100 m.o.h.  Til venstre har en god utsikt mot Harebakken og Froland.

Ta til venstre ved bassenget og du er straks på toppen av vannbassenget som har forsynt Arendal med vann siden 1917. Frem til 1994 var bassenget åpent, og det krydde av liv. Her badet både fugl, frosker og mennesker. Av hygieniske årsaker ble det lukket og det ble istedenfor etablert en gress-slette, cirka 3 mål stor. En fjellknaus mellom to gress-sletter lager flott variasjon i området. Trærne rundt lager le på bakken, mens oppover er det fritt frem og perfekt for drageflyging. Dette området har vært brukt som amfi til teateroppsetninger. Personlig ble jeg imponert over området og synes det fortjener navnet «Steinsås park».

Følg gress-sletta og ta til høyre over den nedre gress-sletta mot amfiet. Her er en trapp som tar oss ned fra høydebassenget igjen. Ta til venstre og følg stien videre. Etter 200 meter er en på Steinsåstoppen. Her er utsikt ut Galtesund og Torungen fyr. Her er også postkassa plassert på et furutre. De som klatrer i trær vil ha en fantastisk utsikt østover fra dette treet.

Ta tilbake ned fra Steinsåstoppen til høyre og ned på asfaltveien som fører til Moltemyr skole. På venstre side er det en bakke som er perfekt for aketurer vinterstid, inklusive et hopp som nok får det til å kile litt ekstra i magen.  Ta til høyre og følg skolegårdens lekeområde der veien fører deg forbi kunstgressbanen og ned til parkeringsplassen.

God tur!

Fant du det du lette etter?