Kolbjørnsvik

Månedens tur juni 2014.

Månedens tur for juni har vi lagt til Kolbjørnsvik. En idyllisk plass med gammel bebyggelse og tette bånd til Tyholmen. Kolbjørn I-III har sørget for ferjetransport til Tyholmen siden 1893. Her finner vi også beinveier, utsiktsplasser og spor fra gamle tider.

Kolbjørnsvik ligger på Hisøy, vendt mot Arendal sentrum. Kollektivtrafikk til sentrum og ferje fra Tyholmen er et miljøvennlig og hyggelig alternativ til bil. Det er en liten parkeringsplass i Kolbjørnsvik med parkeringsautomat for de som velger å kjøre helt frem.

Kart: Kolbjørnsvik-kart (PDF, 227 kB)

Turbeskrivelse

Turen tar utgangspunkt fra ferjeleiet i Kolbjørnsvik. Ta til venstre og følg Sperrevigveien. På venstre side rett før nedkjørsel til Kulltangen ser du en flott opparbeidet møteplass utarbeidet av velforeningen med benker, ballbane og klatrestativ.

Følg veien videre rundt odden, og du ser brua over til Jomfruholmen, og det kjente landemerket, murhuset, bygget i 1865. Veien videre er en smal beinvei som går opp til høyre mellom sørlandshus og syrinbusker, denne tar oss over til Sandvigveien etter å ha passert idylliske gamle boliger. Dersom du ønsker et bad på veien kan du ta gangveien ned den bratte bakken til venstre, den fører deg til Geideholmen. Her er fine bademuligheter inkludert stupebrett.

Videre følger vi Sandvigveien til venstre, forbi "Brakka", Jensens rederi og Gimle gård. Gimle gård er et 200 år gammelt landsted bygget for overklassen, og viser Arendal fra sin storhetstid. På toppen her skal vi krysse veien og følge den frodige skogsstien som går opp mot Svarteport. Det er helt utrolig vakkert med alle de frodige trærne som omfavner stien. Legg merke til det enorme grantreet som står på venstre side av stien. Jeg tør ikke gjette på alder, men tipper at det har fått med seg mye av historien her på denne kanten av Hisøya, blant annet hvorfor det står risset inn 1868 i fjellet på motsatt side. Rett etter skal vi ta av på en sti inn til høyre. Denne fører oss inn til vannkilden til Gimle gård, Slusen. Stien ender i Prestegårdsveien, følg denne til første vei til venstre som tar deg ned til Trommestadveien.

På Trommestadveien, ta til høyre og gå cirka 50 meter, ta av til venstre og følg denne beinveien oppover langs det hvitmalte gjerdet. Beinveien går over i en sti som tar deg opp til Villaveien. Villaveien går ned til Kirkeveien og så til Vikaveien. Kryss Vikaveien, ta til venstre og ta første vei til høyre, St. Hans veien som tar deg til St. Hans toppen . Her er nok en fantastisk uteplass, og det aller beste må være utsikten til vår vakre by. Sett deg ned og nyt! Vi er nå på sluttspurten. Følg veien videre til første veivalg til venstre, som tar deg til nok en beinvei. Denne ender i Noroddveien som fører deg tilbake til Kolbjørnsvik.

Kolbjørn går cirka hvert 20. minutt alle dager unntatt søndag da det ikke er noen seiling. For rutetider se: mfkolbjoern.no

God tur ønskes fra Arendal kommune!

Fant du det du lette etter?