Heimarnæs

Månedens tur mars og april 2017.

Vi skal til Boes utsikt på Hisøya. Boes utsikt er en del av Heimarnæs-eiendommen, som strekker seg fra Saulekilen i vest til Flødevigen i øst. Eiendommen eies av Kitty Ottersland, som har tilrettelagt området svært godt for turgåing, naturopplevelser, flott utsikt og bading.

• Fremkommelighet: Turområdet er lettgått og tilgjengelig for alle, også for vogn, men opp til utsikten og ned til Ausa er det bratt og ulendt. Trærne er merket med orange farge nede med Ausa, ellers følger man turbeskrivelsen.
  • Kart: Kart - Heimarnæs (PDF, 6 MB)

Parkering

Parker ved His kirke, på høyre side i starten av Flødevigveien.

Turbeskrivelse

Gå langs Flødevigveien fra parkeringsplassen ved His kirke, videre rett frem mot Flødevigen og inn på Heimarnærs området. Du har nå Flødevigen på venstre side. Følg veien inn til høyre og du kommer til et flott beiteområde. Stien går til venstre, og du blir møtt med et velkommen skilt, og oppfordring til å behandle området pent. Her står også et sykkelstativ. Stien går langs venstre side av beiteområdet, og du følger denne helt til du kommer til Utnesveien. Området langs beiteområdet er frodig og vakkert, og langs hele turen har du mulighet til å sette deg ned på en av de mange små benkene som er satt ut. Ved Utnesveien, ta til venstre, og følg denne opp til bakketoppen ved en enebolig. Ta stien inn til venstre her, og du kommer snart opp til Boe’s utsikt. Fra Boe’s utsikt ser du begge Torungen fyrene, og her er fint og ta en rast.

Fra Boes utsikt går stien ned gjennom skogen. Du passerer et tjern som kan nytes fra en stubbebenken. På nedsiden av tjernet deler veien seg, og en ny turvei tar til høyre. Følg denne nedover. Hold til høyre der veien deler seg i tre, og ta deretter til venstre i neste stikryss. Da kan du følge stien ut til Lillehavn, hvor det er utsikt ut over sjøen til Havsøya, Stølsviga og Flødevigen. Legg merke til den flotte steinsettingen langs land i den grunne bukta. Fra Lillehavn fører så alle andre stier til Ausa. Stien her er merket med orange farge på trærne. Ausa er en lun, fin plass med utsikt ut over havet og til Ærøya, Indre Torungen m.m. Ønsker du et vårbad, er det bare å hoppe uti. Fra Ausa går stien oppover, og du er tilbake i krysset. Ta den andre stien til høyre i krysset, og du kommer ut ved beiteområdene hvor du var tidligere.

Postkassen er plassert på ett tre på Boes utsikt.

Arendal kommune ønsker deg en god tur i vårstemning!

Fant du det du lette etter?