Buøya

Månedens tur juli og august 2012.

Øya har Tromøysund mot sør/øst og Garthafjorden mot nord/vest. Her kan du velge mellom flere strender, alt etter vind- og solforhold. Du finner også svaberg hvor du kan stupe direkte ut i vannet.

Stier, trapper og bruer fører deg trygt rundt og gjør at de mindre holmene Skarsholmen og Furuholmen er lett tilgjengelige. Denne turen er dessverre ikke egnet for de som trenger hjelpemidler av noe slag. Strendene er imidlertid lett tilgjengelige fra parkeringsplassen.

Historie

Buøya har historie med malmdrift helt tilbake til 1600 tallet. Arendal smelteverk og Det norske Nitridaktieselskap (Nitriden) startet sin drift i 1913 på Eydehavn. Direktører og funksjonærer til de to selskapene fikk bygget sine boliger på Buøya. Arbeiderne som bodde på Eydehavn eller andre hadde ikke adgang til øya som også den gang hadde flotte rekreasjonsområder.

Hvordan komme dit?

Fra Arendal kjører du østover på riksvei 410 mot Eydehavn. Kjør gjennom Eydehavn sentrum og følg skiltet som viser Buøya til venstre. Kjør forbi gamle Eydehavn skole på høyre side og følg veien videre. Når du har kjørt over en liten bru er du kommet ut på Buøya. Følg veien til endes, der finner du godt med parkeringsplasser samt en stor strand til venstre og en litt mindre strand til høyre.

Turbeskrivelse

Fra parkeringsplassen går det en sti til venstre, følg denne. Dette er en typisk skogsti. Etter ca 10 minutter er du ved enden av Buøya og du ser sjøen. Her er det satt ut en rastebenk med flott utsikt til Skarsholmen og små viker.

Herifra er det lagt broer og trapper i tre ut til Skarsholmen og Furuholmen. Følg disse. Etter ca 150 meter står du i et kryss. Turen fortsetter mot venstre men stikk gjerne innom Skarsholmen. Går du til høyre i dette krysset, vil du komme til en bålplass (NB! Ikke bålbrenning i sommermånedene).

Går du til høyre forbi bålplassen, vil du finne en utedo, gå litt til og du kommer til sjøen. Her er det bolter i fjellet til båter som ønsker å legge til, og flott for bading og soling. Skjærgårdstjenesten har søppelhenting her. Går du til venstre for bålplassen, kommer du til nordenden av Skarsholmen. Følg stien opp fjellsiden før du går mot odden.

Gå tilbake til krysset før bålplassen og fortsett turen. Ta til venstre over en trebro. Sjøbunnen her er noe leirete, men området bør være flott for småfolk som vil lete etter krabber og småfisk. Du er nå på den ytterste holmen - Furuholmen. Her er det anlagt brygge og rastebenk.

Fra Furuholmen kan du se inn mot Strengereidfjorden og Klokkeøya. Det er ca. 1 km ut hit raskeste vei. Du må ta samme vei tilbake over brua til Skarsholmen og videre til Buøya. Tilbake på Buøya tar du stien til venstre, på østsiden av Buøya. Etter hvert kommer du til trapper i tre som fører deg ned til veien, Speiderhytta og deretter parkeringsplassen.  Turen er på ca 2 km uten avstikkere. Hvor lang tid du bruker kommer an på antall bad og solsiestaer.

Bademuligheter er det mange av. Stranda som ligger vendt mot nord/vest ved parkeringsplassen er stor og flott. Den som ligger sør-/østvendt er mindre. Følger du bilveien tilbake, finner du en tredje strand som er vendt mot øst.

God tur!

Fant du det du lette etter?