Bomsholmen og Langevoll

Månedens tur oktober 2015.

Å trosse vær og vind for å komme seg ut i naturen er en god investering for kropp og sjel. Denne måneden vil vi ta dere til turområder der dere vil se tydelige spor av Nidelvas storhetstid samtidig som dere kan nyte friluftslivets gleder.

Hvordan komme seg dit

Parkering er på Rød bo- og omsorgssenter, adresse Rødstien på Nedenes. Man kan komme dit fra Asdal siden, og avkjørsel mot Natvig over Nidelva på fv 178, avkjørselt til Rød er på venstre side, eller fra riksvei 420 som passerer  Nedenes, følg da skilt mot Asdal. Det er gode bussforbindelser til Nedenes.

Turbeskrivelse

Turen er på 6 km, og går på asfalt, stier og stødige gamle skogsveier. Lett kupert. Turen er merket etter behov med røde/hvite bånd.

Gå ut på fylkesveien, retning Nedenes, etter 200 meter, kryss veien og gå over på Bomsholmveien, som fører deg til Bomsholmen fløtings- og elvemuseum. Her dokumenteres den viktige historien om fløtingen av tømmeret som har betydd så mye for fremveksten av byen Arendal og for sysselsettingen ellers på Aust-Agder kysten. Det er kun åpent søndager i skoleferien, men kan besøkes etter avtale. Sett av litt tid til å se på informasjonstavla på utsiden av bygningene, som er spennende lesing. Mennene som jobbet med å fløte tømmer må ha vært lette på foten og i god fysisk form!

Vi skal gå videre langs Nidelva, inntil husvegger og under E-18 broa. Snart er dere ved Langevoll, et sommersted for en rik Arendalsfamilie på 1800-tallet. På nedsiden av Langevoll lå Sjøboden, som var Nidelvas travle på- og avstigningssted for transport til Arendal. Videre vil dere vil se mange spor langs turløypa på tilrettelegging for ridning og turer for godsets kvinner og menn.

Nærheten til E-18 merkes godt med mye støy langs dette strekket, men vi skal snart inn i mer idylliske og rolige områder. Etter 400 meter langs Langevollveien ta inn på skogssti til høyre. Legg merke til gravvollen på høyre side. Stien tar deg oppover, og du vil snart se hvilket møysommelig arbeid som er gjort for at turveiene fremstår som de fortsatt gjør i dag. Stien deler seg i to, ta til venstre. Den andre stien er tilbakeveien fra rundløypa du nå har startet på. Etter 300 meter, ta inn til venstre. Stien tar deg opp til Utsikten. Utsikten er mot sjøen, litt igjengrodd er det, men allikevel et flott sted. Legg merke til trappene opp til Utsikten som er laget for enklere tilgjengelighet, disse er nå dekket med mose. Er dette fra en godseier som ønsket å glede sin kone?

Vi går tilbake til stien og fortsetter mot venstre. Du er nå på fantastiske skogsveier i en svært gammel granskog.  Når du nærmer deg Nidelva igjen går en sti til venstre, denne går mot Tingstveit, men vi fortsetter rett frem. En ser flotte frodige jorder fra skogskanten ned mot elva, og en kan se over til Lerestvedt. Vi går inn i skogsområder igjen, der vi etter hvert møter samme sti som vi gikk på tidligere og tilbake til utgangspunktet.

Arendal kommune ønsker dere en god tur, og en fin tid med alle høstens farger.

Fant du det du lette etter?