Når barndommen som leves i barnehagen er preget av livsglede og lykke vil det være et godt utgangspunkt for å oppnå livsmestring (Størksen, 2018).
I rammeplan for barnehager kan du lese hva som står om livsmestring og helse for barnehager.
Hva betyr livsmestring i barnehagen?
Livsmestring i barnehagen dreier seg blant annet om barnas psykiske og fysiske helse. Det handler om å bidra til at barn utvikler et positivt selvbilde gjennom mestringsopplevelser blant annet ved:
- å lage og opprettholde gode relasjoner
- å bli kjent med og forstå egne og andres følelser
- få støtte til å regulere følelser
- skape mestring
- avdekke og hjelpe barn som ikke har det bra
- se lekens betydning som grunnlag for barnas sosiale og emosjonelle utvikling
- ha sensitive voksne som fanger opp barnas uttrykk, signaler og behov
Livsmestring handler om å imøtekomme barnas behov for lek, trygghet og mestring i hverdagen. De gode erfaringene barn gjør i møte med andre barn og sensitive ansatte vil bidra til at robusthet, trygghet og motstandsdyktighet vil øke. (Drugli & Lekhal, 2018).
Behov for planer og strukturer
I praksis er det behov for gode planer, rutiner og strukturer for:
- foreldresamarbeid
- overgang SFO og skole
- forebygging og håndtering av mobbing
- tilknytning og tilvenning
- oppfølgning av enkeltbarnet
- overganger internt i barnehagen
- barn i sorg og krise
- lekens plass og betydning
- balanse mellom aktivitet og hvile
- kosthold og måltider
- kompetanseutvikling av ansatte
- aktiv bruk av BTI
Veilederen som verktøy
Fra høsten 2020 blir folkehelse og livsmestring et tverrfaglig tema i skolene, med syv underkategorier: fysisk helse, psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, medievaner og forbruk og personlig økonomi. Vi har valgt å dele opp barnehagedelen av veilederen i de samme kategoriene.
I denne veilederen finner du verktøy og ressurser som du kan bruke for å arbeide med de ulike temaene.
Lykke til med å bruke veilederen til å sette enda mer fokus på folkehelse og livsmestring i barnehagehverdagen.