Tidlig innsatsMed tidlig innsats menes arbeidet med å oppdage utfordringer, sårbarheter og risikoforhold, samt iverksettelse av tiltak så tidlig som mulig for å forebygge uheldig utvikling eller eskalering (meld. St 6, 2029 - 2020). Tidlig innsats i arbeid med barn involverer ulike fagmiljøer og faginstanser. Helsestasjon, barnevern, PPT og barnehage er i direkte kontakt med barn, og er eksempler på sentrale tjenesteområder i dette arbeidet. Særlig gjelder dette i innsatsen mot de sårbare barna, hvor det å kartlegge risiko og beskyttelsesfaktorer på et tidlig tidspunkt er av betydning. Bedre tverrfaglig samarbeid og innsatstrappen bidrar til å systematisere dette arbeidet. Barnehagen i seg selv er tidlig innsats, en god barnehage med god kompetanse og gode rammevilkår er en investering for hele livsløpet. De fleste barn går i barnehagen som del av de første 1000 dagene i livet, og her legges mye av grunnlaget for den psykiske og fysiske utviklingen. For å kunne møte hele barnets livsløp i barnehagen må barnehagen legge til rette for et allsidig og variert tilbud slik at barnet selv får mulighet til å ta egne valg. Det betyr igjen at barnehagen må tilpasse det allmenpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger. Våre barnehager skal være Helsefremmende og forebyggende Preget av et miljø med stor grad av omsorg for alle barn Barnehager som ser på leken som en viktig og verdifull arena for barnas utvikling Barnehager som tar utgangspunkt i barnets forutsetninger Barnehager som gir rom for gode samtaler og språkutvikling Kjennetegn Vi ser glade, deltakende og aktive barn Vi ser barn som leker, utforsker og bruker fantasien aktivt Vi ser barn som får mulighet til å utvikle seg basert på sine forutsetninger Vi ser barn som er trygge på andre barn og voksne Vi ser og hører barn som samhandler med andre ved å bruke språket sitt aktivt. I våre barnehager skal vi ha Ansatte som har kunnskap om, og ser viktigheten av tidlig innsats Ansatte som kjenner til innsatstrappen og BTI Ansatte som gir god omsorg, respekt og anerkjennelse til alle barn Ansatte som ser viktigheten av lek Ansatte som fanger opp barn i risiko tidlig Ansatte som tilpasser aktiviteter og innhold etter barns behov og forutsetninger Ansatte som tar hensyn til barnets stemme i saker som berører dem Ansatte som bidrar til godt foreldresamarbeid Ansatte som verdsetter og utøver anerkjennende kommunikasjon som grunnpilar i det pedagogiske arbeidet Ansatte som arbeider for stabile og gode relasjoner Publisert av Dorthe W. Rasmussen Sist endret 19.06.2023 09.57