Planlegging, vurdering og evalueringRammeplanen Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes Barn og foreldre har rett til å medvirke i disse prosesser Planlegging gir personalet grunnlag for å tenke og handle langsiktig og systematisk i det pedagogiske arbeidet og skal bidra til kontinuitet og progresjon for enkeltbarn og barnegruppen Planleggingen synliggjør hvordan barnehagen fortolker og realiserer rammeplanen og skal være utgangspunkt for refleksjon og utvikling av virksomheten Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet og skal sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen For barna betyr det Aktive og engasjerte voksne Trygghet Forutsigbarhet Medvirke i forhold til planlegging og evaluering Ivaretagelse Barnesamtaler For foreldrene betyr det Mulighet for å se sammenheng mellom teori og praksis Mulighet for medvirkning i barnehagens planer Kjennetegn Tidlig innsats Varme og grensesettende voksne Lærende organisasjon Kompetanseheving av personalet Kritisk vurdering av barnehagens og egen praksis Spontanitet i forhold til barnas initiativ og behov Kjennetegn på god praksis Barnehagens personale tilfredsstiller krav til formell kompetanse Personalets kompetanseutvikling er nedfelt i en lokal kompetanseplanplan Personalet jobber systematisk med observasjoner av barn og barnegruppen Personalet gjennomfører barnesamtaler/utviklingssamtaler med barna Personalet er engasjerte og har kontinuerlig refleksjon og vurdering over egen og barnehagens praksis Barnehagen har utarbeidet planer og årshjul for iverksetting av det pedagogiske arbeidet Barnehagen gjennomfører samarbeidsutvalgsmøter, minimum to i barnehageåret Barnehagen gjennomfører foreldremøter, minimum et i året Barnehagen gjennomfører foreldresamtaler/utviklingssamtaler Barnehagen gjennomfører brukerundersøkelse hvert år Barnehagen har utviklingssamtale med kommunen Barnehagen gjennomfører ståstedsanalyser