Planlegging, vurdering og evaluering

  • Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes
  • Barn og foreldre har rett til å medvirke i disse prosesser
  • Planlegging gir personalet grunnlag for å tenke og handle langsiktig og systematisk i det pedagogiske arbeidet og skal bidra til kontinuitet og progresjon for enkeltbarn og barnegruppen
  • Planleggingen synliggjør hvordan barnehagen fortolker og realiserer rammeplanen og skal være utgangspunkt for refleksjon og utvikling av virksomheten
  • Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet og skal sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen (jf. rammeplanen kap 7)

I våre barnehager skal barna oppleve

  • Aktive og engasjerte voksne
  • Trygghet
  • Forutsigbarhet
  • Medvirke i forhold til planlegging og evaluering
  • Ivaretagelse
  • Barnesamtaler

For foreldrene betyr det

  • Mulighet for å se sammenheng mellom teori og praksis
  • Mulighet for medvirkning i barnehagens planer

Kjennetegn

  • Tidlig innsats
  • Varme og grensesettende voksne
  • Lærende organisasjon
  • Kompetanseheving av personalet
  • Kritisk vurdering av barnehagens og egen praksis
  • Spontanitet i forhold til barnas initiativ og behov

I våre barnehager har vi

  • Ansatte som har tilfredsstillende krav til formell kompetanse
    Ansattes kompetanseutvikling er nedfelt i en lokal kompetanseplanplan
    Ansatte som jobber systematisk med observasjoner av barn og barnegruppen
    Ansatte som gjennomfører barnesamtaler/utviklingssamtaler med barna
    Ansatte som er engasjerte og har kontinuerlig refleksjon og vurdering over egen og barnehagens praksis

  • Utarbeidet planer og årshjul for iverksetting av det pedagogiske arbeidet
  • Samarbeidsutvalgsmøter, minimum to i barnehageåret
  • Foreldremøter, minimum et i året
  • Foreldresamtaler/utviklingssamtaler
  • Brukerundersøkelse hvert år
  • Utviklingssamtaler med kommunen