Planlegging, vurdering og evalueringBarnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Barn og foreldre har rett til å medvirke i disse prosesser. Planlegging gir personalet grunnlag for å tenke og handle langsiktig og systematisk i det pedagogiske arbeidet. Planleggingen skal bidra til kontinuitet og progresjon for enkeltbarn og barnegruppen. Planleggingen synliggjør hvordan barnehagen fortolker og realiserer rammeplanen og skal være utgangspunkt for refleksjon og utvikling av virksomheten Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet Hovedformålet med vurderingsarbeidet er at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen (jf. rammeplanen kap.7) I våre barnehager skal barna oppleve Trygghet og forutsigbarhet Å ha innflytelse på det som skjer i barnehagen At personalet ivaretar barns medvirkning i jevnlige samtaler Kjennetegn Vi ser barn som er delaktige i egen hverdag Vi ser barn som opplever at de blir sett og hørt Vi ser engasjerte og kreative barn Vi ser barn som undrer seg sammen Vi ser barnehager hvor barns forutsetninger og lekelyst er ivaretatt. I våre barnehager skal vi ha Ansatte som jobber systematisk med observasjoner av barn og barnegruppen Ansatte som er engasjerte og har kontinuerlig refleksjon og vurdering over egen og barnehagens praksis Ansatte som utarbeider planer og års hjul for det pedagogiske arbeidet Foreldresamtaler/utviklingssamtaler/barnesamtale Brukerundersøkelse hvert år