Kommunens mål og satsinger for kommunale barnehager

Gode læringsmiljø i barnehager og skoler 

Ved at

  • Alle skal oppleve tilhørighet sosialt og faglig i fellesskapet. 
  • Alle opplever å bli sett og verdsatt for den en er. 
  • Alle opplever vennskap. 
  • Alle opplever mestring og tydelige forventninger. 
  • Alle opplever glede ved å leke og ved å lære. 

Samarbeid med foreldre 

Ved at

  • Fokusere på et gjensidig og trygt møte mellom foreldre og personal, gjennom gode dialoger, praksisfortellinger og informasjon. 
  • Har anerkjennende kommunikasjon som grunnpilar i det pedagogiske arbeidet. 
  • Har startsamtaler med alle foreldrene, hvor blant annet gjensidige forventninger tas opp. 

Psykisk helsefremmende barnehager 

  • Et barnehagemiljø der barna kan tenke selv, tenke sammen, gjøre selv og gjøre sammen, klare selv og klare sammen 
  • Barn har krav på respekt for sitt menneskeverd.  
  • Barn har rett til vern om sin personlige integritet.  
  • Respekten for enkeltindivid og troen på menneskets autonomi 
  • Det handler om å få være et verdifullt menneske sammen med andre og å være en del av flokken