Fellesskap, inkludering og tilhørighetRammeplanen Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer og bidra til at barna, i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner Alle barna skal ha like muligheter til å bli sett, hørt og oppmuntret til å delta i felleskap i alle aktiviteter i barnehagen Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet, trygghet til å leke, utforske og lære For barna betyr det Vennskap Varierte erfaringer Trygt lekemiljø Voksne som bryr seg Felles opplevelser Å være en viktig del av felleskapet Opplevelse av likeverd og utvikling Ivaretakelse av vennskap. Kjennetegn Vi ser glade og fornøyde barn Vi hører barn som bruker begrepene «vi» og «oss» Vi ser barn som har blikkontakt når de kommuniserer Vi ser barn som verdsetter annerledeshet Vi ser og hører barn som hjelper hverandre uoppfordret Vi ser at alle har noen å være sammen med Vi ser barn som har gode relasjoner over tid Vi ser barn som er trygge i møte med andre Kjennetegn på god praksis Personalet møter barnet med respekt Personalet har ansvar for å bli kjent med alle barna Personalet er varme og grensesettende Personalet er tilstedeværende Personalet skaper gode møtepunkter mellom barn/barn og voksne/barn