Klage på vedtak eller tjenester i oppvekst og utdanning

Hva kan du klage på?

  • vedtaket du har fått
  • innholdet på tjenesten du får

Klage på enkeltvedtak

Hvis du har fått avslag på hjelp og støtte du mener å ha rett på, kan du klage.

  • Hvor du skal klage står i vedtaket
  • Fristen for å klage står oppført i vedtaket 
  • Klagen må være postlagt før fristen går ut
  • Klagen må være skriftlig og begrunnet

Slik sender du klage på et vedtak

Skjema for klage på enkeltvedtak

Pålogging med MinID eller BankID. Hjelp til å logge på

Du kan også klage ved å skrive et brev og sende klagen til den tjenesten som har sendt vedtaket. 

Klage på tilbudet i tjenesten

Hvis du er misfornøyd med tilbudet du får, bør du først ta kontakt med ledelsen på den aktuelle skolen, barnehagen eller tjenesten. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret. Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet hvis det ikke er godt nok.

Hvis klagen ikke fører frem kan du sende en e-post til stab oppvekst via sikker digital post. Oppvekst og utdanning vil se på saken, og gi deg veiledning.  

Send sikker post