ListeforslagDigital innlevering av listeforslag ved lokale valg I 2023 kan partiene levere inn listeforslag med elektroniske underskrifter. Det er nå anledning til å både samle inn underskrifter og levere inn listeforslagene digitalt. Dette gjelder både registrerte partier og uregistrerte grupper. Det er valgfritt om man ønsker å benytte seg av den elektroniske løsningen, eller om man vil levere listeforslaget på papir. Den elektroniske løsningen er opprettet for å gjøre prosessen enklere, men følger samme regelverk og fungerer på tilsvarende måte som papirløsningen. Her kan du lese mer om listeforslag på papir. Fristen for å levere listeforslag er 31. mars kl. 12 på formiddagen. Krav til listeforslag Et gyldig listeforslag må enten: ha kommet inn til kommunen eller fylkeskommunen innen fristen, gjennom Valgdirektoratets løsning (digital innlevering) for innsamling av elektroniske underskrifter på listeforslag, eller ha kommet fram til kommunen eller fylkeskommunen innen fristen, via post eller personlig innlevering, eller ha kommet inn til kommunen eller fylkeskommunen via e-post innen fristen, så sant signaturene er synlige på forslaget. Originale underskrifter må leveres eller sendes inn med det samme. Publisert av Kristine Bjørndal Paulsen Sist endret 26.01.2023 10.55